Det er normalt, at verdens bedste kvindelige matchracesejlere får stillet nye sejl til rådighed, når der skal sejles VM. Det kommer ikke til at ske ved VM i Middelfart, der starter mandag.

Og så alligevel.

For GoSails matchracebåde, der skal sejles i, har fået spritnye sejl på fra Elvstrøm Sails i Aabenraa. Men sejlene er brugte. Og stadig helt nye. Forvirret?

Forklaringen kommer her.

Ny teknologi

Forud for VM i matchrace for kvinder har GoSail nemlig bestilt 10 sæt helt nye sejl til deres matchrace-både.

95 procent af de nye sejl fra Elvstrøm er lavet af genbrugspolyester. der sikrer sejlene god pasform og holdbarhed i lang tid fremover.

– Vi har et bæredygtighedsprincip, som vi både arbejder på at trække ned over vores dagligdag og vores events, og det har vi også prøvet med indkøbet af nye sejl, forklarer CEO i GoSail og stævnearrangør Søren Laugesen.

For Elvstrøm Sails har det været en spændende opgave at levere nye sejl fremstillet af genbrugte polyesterfibre.

– Det har været en superinteressant proces, fordi vi jo var i gang med udviklingen af vores nye EXRP-linie, og det blev så speedet op, fordi GoSail kom med meget specifikke ønsker og krav til deres nye sejl, forklarer Søren Hansen, der er Senior Key Account Manager og tovholder på projektet med de nye sejl.

Elvstrøm Sails nye dug – eXRP Cruise, EKKO er et high-end laminat, hvis hovedbestanddele består af genbrugs-polyester. Det vil sige den UV-beskyttede film, taffetaen og polyesterfibrene. Materiale kan komme fra genbrugte plasticflasker eller nye, genanvendelige fibre.

Sejlene får nogle tæsk

Sejlene skal ikke bare holde til det hårde brug, som verdens bedste kvindelige matchracere udsætter både og sejl for under VM. De skal også holde til at blive brugt i det daglige af tusindvis af eventgæster året rundt i GoSails eventvirksomhed i Middelfart.

– Vi lever jo af at sejle med folk, som i de fleste tilfælde aldrig har sat deres ben på en sejlbåd før. Så alt, hvad der kan misbruges og fejlhåndteres ombord bliver det. Så det skulle være holdbare sejl.

I designprocessen har det danske sejlloft derfor lavet sejlene ekstra holdbare.

– Vi har designet sejlene, så de er solide nok til både det daglige slid og den hurtige og voldsomme håndtering, de bliver udsat for under VM. De skal kunne holde til at få nogle tæsk i årevis, fortæller sejldesigner Lars Thiellsen, der har slået stregerne til sejlene.

Stor efterspørgsel på grønne sejl

Det er ikke kun GoSail, der har efterspurgt mere bæredygtige sejlprodukter. Faktisk bliver sejlloftet lige nu bombarderet med henvendelser fra købere, der vil opgradere sejlgarderoben med med bæredygtige sejl.

– Vi er simpelthen lagt ned af efterspørgslen lige nu. Alle vil have sejl, der er produceret så grønt som muligt, lyder det fra Søren Hansen.

Når VM i matchrace for kvinder begynder på tirsdag, kan tilskuerne se sejlene i aktion bare få meter fra molen på Middelfart Marina.

Og Søren Hansen, der til dagligt bor i Strib, bliver en af forhåbentligt mange tilskuere, der skal ned og følge med i VM.

– Det skal jeg helt klart. Absolut. Jeg skal gå op og ned af kajen og kigge ud og sige: Dem der – det er sejl, jeg har været med til at lave. Og de er fremstillet af 95 procent genbrugt polyesterfibre.

Der deltager 11 hold til VM, og bedste danske bud på en topplacering er skipper Lea Vogelius, der stiller til start med en besætning, der normalt sejler med andre skippere.

Favoritterne til VM-guldet skal nok derfor findes blandt Pauline Courtois (FRA – nr. 1 på verdensranglisten), Anne Oestling (SWE – nr. 2 på verdensranglisten) og Cecilia Wilson (NZL – nr. 3 på verdensranglisten.

Noget for tilskuerne

Mandag kan deltagerne træne i de Blu 26-både, der skal bruges til stævnet med de nye genbrugssejl. Mandag aften er der officiel åbning af stævnet på Hidsgavl Slot, og der sejles finaler fredag.

Det er kun få timer siden, at GoSail har afsluttet afviklingen af Melges 24 VM, der havde deltagelse af 47 både fra 1 nationer. I dag og i morgen bliver hele sejlerbyen i form af telte og skurvogne pillet ned fra et sted på marinaen og sat op igen på molen, hvor der skal sejles matchrace. 

Sejladserne kommer til at foregå så tæt på land, at tilskuerne kan se ned i bådene og høre kvinderne snakke, mens de forsøger at udmanøvrere modstanderne.