Trafik på Storebæltsbroen. Foto: Miklos Szabo.

Sund & Bælt har taget nye kontrolvogne i brug for at sikre opkrævningen af den kilometerbaserede og CO2-differentierede vejafgift, der blev indført for lastbiler den 1. januar 2025. Afgiften, som gælder for lastbiler over 12 ton, skal bidrage til den grønne omstilling af den tunge vejtransport og skabe incitamenter for reduktion af CO2-udledningen.

Incentiver til grønnere vejtransport

Den nye vejafgift er en del af regeringens strategi for at reducere CO2-udledningen fra vejtransporten. Lastbiler betaler afgiften baseret på deres kørte kilometer, vægt og emissionsniveau. Afgiften skal skabe økonomiske incitamenter for transportsektoren til at skifte til mere miljøvenlige køretøjer.

Ifølge Sund & Bælt omfatter kontrolsystemet både mobile enheder og faste kontrolpunkter, der tilsammen skal sikre, at lastbilchauffører overholder reglerne. Sund & Bælt er ansvarlig for implementering og drift af vejafgiftsordningen, som også omfatter opkrævning og kontrol.

På vejafgifter.dk oplyses det, at systemet er designet til at være så effektivt som muligt og samtidig mindske generne for trafikanterne.

Kontrolvogne skaber forvirring

De nye kontrolvogne fra Sund & Bælt anvender avanceret nummerpladegenkendelsesteknologi (ANPR) til at registrere lastbiler og sikre korrekt opkrævning af den kilometerbaserede vejafgift.

Men ifølge en artikel på TV2 Fyn har vognenes udseende skabt forvirring blandt bilister, da de ligner politiets fotovogne, som bruges til hastighedskontrol.

Pressechef Jens Villemoes fra Sund & Bælt forklarer til TV2 Fyn, at kontrolvognene er målrettet lastbiler over 12 ton og ikke almindelige personbiler. Han understreger, at formålet med vognene er at kontrollere betaling af vejafgifter, der blev indført pr. 1. januar, som led i en grøn omstilling af den tunge vejtransport, og beroliger samtidig almindelige bilister med, at kontrolvognene ikke registrerer personbiler. 

FAKTA: Hvad er vejafgiften?

  • Gælder for lastbiler over 12 ton.
  • Afgiften er baseret på køretøjets kørte kilometer, vægt og emissionsniveau.
  • Indført 1. januar 2025 som en del af Danmarks grønne omstilling.
  • Kontrolsystemet består af både faste kontrolpunkter og mobile enheder, der anvender nummerpladegenkendelse.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her