Per Jørgensen er et synonym med Middelfart Boldklub. Som formand har hans engagement og lidenskab for byens fodboldhold gjort ham til en uundværlig skikkelse i klubben, der ligger dybt i hjertet af Melfarhus på Alsvej.

Gennem det store logo, der pryder indgangen – en kombination af Middelfart Boldklubs logo og Melfarhus’ kendte mærke – indfanges det perfekte billede af Jørgensens verden. En verden, der strækker sig langt ud over kontorets fire vægge, hvor han tager imod med et glimt i øjet og spørger: “Har I en gave med?” Et spørgsmål, der kun får et svar: “Vi er en gave i os selv.”

Det er her, historien om Per Jørgensen begynder at folde sig ud. Fra kontoret til et mødelokale, hvor han dykker ned i sin fodboldhistorie, der startede som en seksårig dreng, fodboldstøvlerne snøret og øjnene fulde af drømme.

I dag er tiden en anden. Fodboldstøvlerne er sat på hylden, og han har en strategisk rolle bagved, idet han er formand for Middelfart Boldklubs 3. divisionshold, der netop har sikret sig oprykning til 2. division.

– Når vi tænker på førstehold, er jeg primusmotor. I den her omgang har jeg været med i 25-30 år. Det har altid haft min interesse, siger Per.

Men der er en understrøm i Jørgensens samtale, en bekymring for fremtiden for fodboldklubber som hans. Budgetter eksploderer, og når man ser tilbage på hans tid i 3. division for 15 år siden, var budgettet en tredjedel af det, det er i dag.

– Vi smider fire gange så mange penge i, og ligger langt nede ad stien, siger Per. Han fortæller om de store beløb, der er involveret i de højere divisioner – millioner og millioner, der er svære for mindre klubber som Middelfart at matche.

– Det er et spørgsmål om at styre udviklingen i det. Det er vigtigt at have noget, der passer til Middelfarts niveau, siger Per, der til gengæld ser gode muligheder for at udvikle ungdommen endnu mere:

– De får midler fra Rock Under Broen, og det samarbejde er unikt. Det kan man udnytte endnu mere, men det er ikke mig, der bestemmer det, siger Per.

Foto: AVISEN

For Jørgensen handler det om at navigere i et landskab, der konstant ændrer sig, et landskab af økonomi, politik og fodbold. Og selvom han længes efter faciliteter som dem i Jylland og Storkøbenhavn, forstår han også, at succes ikke altid måles i fysiske strukturer.

– Det er ærgerligt at se jyderne og storkøbenhavns faciliteter. Det handler om økonomi og politik. Jeg forstår ikke, man i Odense ikke har et moderne stadion og arena. Generelt synes jeg ikke, at man på Fyn vil elitesporten nok, når man kigger på andre steder i landet, siger Per.

Hans tone indikerer en stille frustration, men også en pragmatisk forståelse af, hvordan tingene fungerer. Men han er ikke en mand, der lader sig slå ud af udfordringerne. I stedet har Middelfart Boldklub fundet veje til at navigere gennem disse udfordringer, med Yasmin Juel Amer som sponsoransvarlig og Søren Godskesen som sportschef. Men hvad så når Per Jørgensen selv trækker stikket og læner sig tilbage?

– På et tidspunkt skal vi løse det efter mig. Det tænker jeg, vi klarer. Det kommer an på, hvad der sker, og indtil da kører vi videre i det regi, vi har. Vi laver bedre og bedre arrangementer som Take That. Vi skal nok kunne lave det setup, der passer. Vi kan ikke give den gas og blive et 1. divisionshold. Når vi kigger på 2. division, som vi rykker op i, har toppen meget større budgetter end os, siger han.

Med det indrammer Per Jørgensen en vision om at finde balance mellem ambition og bæredygtighed. For ham er fodbold ikke bare en sport, det er en måde at give tilbage til samfundet på, og hans fokus forbliver klart på at gøre det bedste for Middelfart Boldklub og dens ungdom.