På trods af stigende inflation gennem en længere periode, coronatiden og en generel afmatning i detailhandlen, så ser Vinspecialisten i Fredericia, at deres kurve går op.

Butiksklokken hos Vinspecialisten i Danmarksgade, Fredericia, lyder igen og igen. Der ekspederes, rådgives, pakkes kurve og smiles til kunderne, og det med smilene, det er der en grund til, det går nemlig godt for vinhandleren, men det er også en vigtig del af atmosfæren hos vinhandleren, for tid til og tiden med kunderne betyder alt. De skal have en oplevelse. Det fortæller indehaver Helle Svaneborg

– Det går rigtig godt hos os. Kurven går op ad. Vi gør mange ting, det er med til at gøre, at det går så godt som det gør. Vi prøver hele tiden at udvikle os. Vi har mange ting klar, gavekurve og der skal hele tiden være nye ting, som eksempelvis sukkerfri slik, glutenfri chokolader, økologiske smagninger – i det hele taget nye varer på hylderne hele tiden, fortæller Helle Svaneborg.

Vinspecialisten har også en vinklub, der mødes hver måned, og generelt er smagningerne populære.

– Så holder vi en masse smagninger. Vi holder blandt andet vinsmagninger, glassmagninger, chokoladesmagninger og ønsker man smagninger ude i sin egen virksomhed, så laver vi også det. Vi har en stor vinklub, der kommer en gang i måneden. Vi er mellem 30-40 deltagere hver gang. Det er fast, siger Svaneborg.

Butikken har samtidig indgået et samarbejde med to andre detailhandlere i centrum af Fredericia. Det er dog ikke i centrum, men på nettet, at samarbejdet udfolder sig, når de sammen leverer julegaver via fredericiagaver.dk

– Vi har lige lavet et samarbejde med Fredericia Isenkram og Ranch Svendsen, så vi laver fredericiagaver.dk, hvor man kan bestille sine julegaver. Det med at lave samarbejde på tværs af butikker er med til at styrke os.

Det er både det samarbejde, og det at være til stede for kunderne, der giver pote, når kampen mod nethandel skal vindes.

– Det er de mange ting, vi gør, der gør, vi ikke er presset på nethandel. Det er oplevelsen, vi tilbyder. Når vi har nye varer fra Summerbird, så er der smagsprøver på det, nye varer fra Bülow Lakrids, så er der smagsprøver på det. Det giver en oplevelse, og vi kan fortælle kunderne om varerne, og vi gør generelt meget ud af at byde, hver eneste kunde velkommen og give kunderne en god oplevelse, siger Helle Svaneborg og slutter:

– Vi skal være sikre på, at kunden får det, som kunderne har brug for. Kundevejledning er meget vigtigt, man skal ikke bare tro her, man skal vide og gøre det godt, så kunden er tilfreds.