Emmy’s Kaffebar i Middelfart er igen i år nomineret til prisen som »Danmarks Bedste Kaffebar« – en konkurrence, hvor kun 30 kaffebarer på landsplan slipper gennem nåleøjet. For indehaver Jacob Sandberg er nomineringen mere end blot hæder. Den er et signal om, at en lille kaffebar fra Middelfart kan konkurrere på lige fod med de store i landets metropoler.
»Vi er mega stolte. Vi er så glade for, at der er nogen, der lægger mærke til os, og vi er stolte af, at vi skal konkurrere mod de store caféer – sådan nogle i Odense og kæmperne,« siger han.
Nomineringen giver ikke alene genlyd i Middelfart – den placerer kaffebaren centralt i en branche, hvor kvalitet, fortælling og gæsteoplevelse er altafgørende konkurrenceparametre.
Gæster frem for kunder – og kvalitet frem for pris
Emmy’s Kaffebar har gjort det til sit kendetegn at skabe en oplevelse snarere end blot et produkt. Sandberg bruger bevidst ordet »gæster« – aldrig »kunder« – og insisterer på, at relationen og atmosfæren betyder lige så meget som den kaffe, der står i koppen.
»Jeg betragter vores kunder som gæster. Alle kan lave en kop kaffe – også naboen og længere oppe i byen. Kaffe er dybest set bare kaffe. Det er måden, vi serverer den på, der gør forskellen,« siger han.
Det kvalitetsfokus kendetegner hele forretningen. Emmy’s kunne sagtens vælge billigere råvarer, men det ville være i strid med kaffenørderiet, den lokale forankring og den faglige stolthed, der driver holdet.
»Vi kører ikke med de billigst mulige produkter. Vi kunne godt være billigere på vores råvarer, men det har vi valgt ikke at være. Vi går meget op i, at vi – så vidt muligt – bruger fynske leverandører,« forklarer Sandberg.
Men ambitionerne har også en pris.
»Det lykkes stort set, men vi må også erkende, at i et presset fødevaremarked kan det være meget dyrt altid at skulle lykkes. Så nogle steder må vi gå på kompromis – men langt hen ad vejen gør vi ikke.«

Flere reaktioner end sidste år – og en voksende lokal opbakning
Det er ikke første gang, Emmy’s Kaffebar er nomineret. Men i år er reaktionerne mere markante, fortæller Sandberg.
»I forhold til sidste år synes jeg, vi har fået flere tilbagemeldinger. Vi har måske også været lidt bedre til at slå det op. Vi har faktisk fået en del positive tilkendegivelser af folk, der har skrevet, at de vil stemme på os.«
Kombinationen af lokal opbakning og national synlighed er betydningsfuld for en uafhængig café. Cafébranchen er notorisk hård, omsætningen følsom over for både trends og konjunkturer, og konkurrencen fra kæderne intensiveres hvert år. At blive nomineret i sådan et felt er ikke blot et skulderklap – det er en dokumentation af, at kvalitet og personlighed stadig kan slå gennem i et marked, der ellers er præget af standardisering.
Et stærkt team – og en forsigtig drøm om at gå hele vejen
For Sandberg selv er nomineringen en professionel sejr. Men han lægger ikke skjul på, at æren i langt højere grad tilhører holdet bag disken.
»Jeg er glad for, at vi er nomineret og får den anerkendelse. Men skulle vi gå hele vejen, så ville jeg blive meget stolt – og allermest stolt på teamets vegne. Det er holdet bag kaffebaren, ikke mig.«
Han forsøger dog at bevare benene på jorden:
»Så langt tør vi ikke at tænke. Man må jo have lov at håbe, men jeg er bare glad for, at vi er nomineret.«
Dog er målet klart: Emmy’s skal være blandt de bedste på Fyn – og på sigt blandt de bedste i landet.
Lokale specialkaffebarer udfordrer branchens dynamik
Nomineringen af Emmy’s Kaffebar illustrerer en bredere tendens i den danske cafébranche: De lokalt forankrede specialkaffebarer er i stigende grad i stand til at udfordre de store kæder på både kvalitet, værdi og brandloyalitet. Hvor kæderne opererer på volumen og effektivitet, har steder som Emmy’s succes med at skabe stærke gæsteoplevelser, lokalt engagement og et produkt, der i stigende grad efterspørges af en kvalitetsbevidst forbrugergruppe.
Det betyder, at konkurrencen i markedet ændrer sig. De små aktører kan – som her – opnå national opmærksomhed, og det sender et signal til branchen om, at autenticitet, historiefortælling og lokalt afsæt bliver stadig vigtigere parametre i kampen om kunderne. For byer som Middelfart betyder det øget synlighed, levende handelsmiljøer og en stigende professionalisering af den lokale cafékultur.
At Emmy’s Kaffebar nu er med i det selskab, understreger, at stærke oplevelser kan skabes uden stor kapital – men med passion, kvalitet og et team, der vil gæsterne mere end blot at servere en kop kaffe.








