Den 7.-10. september ser Fredericias første streetfoodfestival dagens lys, når Mad & Kulturs foodtruck-flåde ruller ind på J.B. Nielsens Plads. 10-15.000 gæster – både lokale og tilrejsende fra Trekantområdet forventes til festivalen, der har Visit Fredericia og Urbania Streetfood som medarrangører.

Med et etableret streetfoodmarked midt i byen – Urbania Streetfood – har mange fredericianere allerede smag for gademad. Men potentialet er endnu større. For med alt fra eksotiske retter som peruvianske empanadas til vegansk velsmag og velkendte retter som frikadellesandwich og pizza eller lokale specialiteter på menuen, er streetfood for alle.

Derfor er forventningen også, at man kan trække 10-15.000 gæster til Fredericia Streetfood Festival. Ud over mad er der også musik og underholdning for store og små på programmet.

– Vi vil skabe en oplevelse, der både er til glæde for byens borgere og et trækplaster for hele Trekantområdet. Og så håber vi, at de tilrejsende får en god oplevelse i Fredericia og får lyst til at komme tilbage en anden gang. For eksempel for at besøge vores permanente streetfoodmarked, Urbania Streetfood, som jo er en del af festivaloplevelsen, siger viceborgborgmester i Fredericia Kommune, Susanne Eilersen.

Godt for byen og gademadskulturen

Hos Urbania Streetfood er begejstringen for den nye festival også stor.

– Sådan en festival tiltrækker jo et stort publikum. Det er både godt for byen og for gademadskulturen – nu og på sigt. Det vil vi naturligvis støtte op om, og derfor er vi en del af Fredericia Streetfood Festival som holdes på pladsen lige uden for vores dør. Så kan gæsterne både komme ind og smage på retterne i de seks boder, vi har, og spise hos de foodtrucks Mad & Kultur har uden for, siger medejer af Urbania Streetfood, Brian Løkkegaard.

Opfordring til de lokale

Mad & Kultur holder streetfoodfestivaler i otte danske byer vest for Storebælt i år. Mad & Kulturs mission er at fremme god og mangfoldig madkultur ved at servere mad fra alle verdenshjørner og udfordre de besøgendes smagsløg.

Målet er også at bidrage til lokalområdet ved at bruge lokale leverandører, hyre byens sportsforeninger til at stå i baren og invitere restauratørerne til at deltage. Ikke mindst sidstnævnte kan sætte et positivt og vedvarende aftryk, fortæller Thor Andersen, stifter af og medejer i Mad & Kultur:

– Vi er selv iværksættere, og vi har god erfaring med at hjælpe dem, der er nysgerrige på streetfood, i gang. En af dem, vi sidste år hjalp med at sætte en madbod op i et telt, fik så stor succes, at han nu har investeret i to foodtrucks og er med rundt til alle festivaler. Han har også fået nye gæster i sin restaurant og flere cateringopgaver.