Lægevagten står klar til at hjælpe, når du eller din familie har brug for lægehjælp uden for din egen læges åbningstid. Men en ny undersøgelse viser, at lægevagten hver uge får mere end 1.000 opkald, som kunne vente til egen læge åbnede. Det giver ventetid for dem, som har brug for lægevagtens hjælp.

Lægevagten er forbeholdt patienter med akut opstået eller forværret sygdom, som ikke kan vente, indtil egen læge åbner. Desværre oplever lægevagten i Region Syddanmark over 1.000 opkald om ugen, som ikke kræver akut lægehjælp.

Det viser en undersøgelse, som Region Syddanmark har gennemført. Derfor lancerer Region Syddanmark i samarbejde med PLO-Syddanmark en ny kampagne, der skal minde syddanskerne om at bruge lægevagten med omtanke.

Overvej, om dit opkald kan vente

Formand for Udvalget for Det Nære Sundhedsvæsen Pernelle Jensen (V) understreger, at kampagnen ikke skal afskrække folk fra at bruge lægevagten men i stedet få dem til at overveje, om opkaldet er akut eller ej:

– Lægevagten vil rigtig gerne hjælpe, når du pludselig bliver syg eller får det værre og ikke er tryg ved at vente, indtil din egen læge åbner. Det er i virkeligheden det, det handler om. Er du utryg ved tanken om at skulle vente, så skal du kontakte lægevagten. Men kan det vente, så skal man kontakte sin egen læge og i stedet lade akut syge komme til hos lægevagten.

Gør plads til patienter med akut sygdom

Syddanskerne vil i januar kunne møde kampagnen på sociale medier, infoskærme hos lægen og på sygehusene og i regionale busser, hvor fire patienter og deres pårørende i en række videoer fortæller om oplevelser, hvor lægevagten var til stor hjælp i en akut situation.

Og det er netop disse situationer, man er med til at skabe plads til, når man bruger lægevagten med omtanke, forklarer praktiserende læge og formand for PLO-Syddanmark Birgitte Ries Møller:

– Lægevagten er en vigtig del af vores sundhedsvæsen og er med til at sikre, at borgere kan få god og tryg lægehjælp hele døgnet. Desværre ser vi tilfælde i lægevagten, hvor behovet ikke er akut, og det giver ventetid for dem, som virkelig har brug for lægevagtens hjælp. Derfor håber jeg, at syddanskerne vil tage kampagnens budskab til sig og overveje, om opkaldet kan vente eller ej.

Om undersøgelsen

Vagtlægerne i PLO-Syddanmarks lægevagt og Natlægevagt Syd registrerede over syv dage i maj 2024 alle opkald til lægevagten. Lægerne noterede efter hvert opkald, om opkaldet var relevant for lægevagten, eller om opkaldet burde vente, indtil egen læge åbner, ud fra følgende beskrivelse:

– Lægevagten er forbeholdt borgere, som oplever pludseligt opstået eller forværret sygdom, som de vurderer ikke kan vente til egen læge åbner. Ved fornyelse af recepter skal borgere kontakte egen læge og ikke lægevagten.

Lægevagterne registrerede i alt 10.921 opkald, hvoraf 12,4 % blev registreret som opkald, der burde vente, til egen læge åbner.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her