Fredag den 1. marts var en markant dag på CLAY Keramikmuseum, hvor kunst og håndværk mødtes i en fejring af jordens råmaterialer. Det var dagen, hvor udstillingen “Grounding” officielt åbnede sine døre, og med det, en ny æra af kunstnerisk dialog mellem danske og amerikanske keramikere blev indledt. Mennesker strømmede til for at være en del af denne begivenhed, mødt af et lokale, der summede af forventning og kreativ energi.

Direktør Pia Wirnfeldt stod for åbningstalen, der effektivt satte tonen for eftermiddagen på CLAY. Med et glas vin i hånden og et lokalt fyldt lokale skålede de fremmødte for udstillingens succes. Her var en unik mulighed for at dykke ned i en verden af keramik, der fejrer det vilde ler – et materiale taget direkte fra jordens skød og omdannet til kunst gennem ildens transformative kraft.

“Grounding” præsenterer en fascinerende blanding af kulturer og teknikker, der spænder over Atlanten. Udstillingen bygger på et samarbejde mellem otte keramikere, fire fra Danmark og fire fra USA, alle forenet i deres passion for at arbejde med håndgravet ler og brændefyrede ovne. Denne metode, som oprindeligt er populær i Japan, har fundet vej til både amerikanske og danske keramikeres hjerter, drevet af en global bevægelse mod at genopdage og værdsætte det lokale.

Josh Copus, en af de deltagende amerikanske keramikere, delte sin oplevelse af at arbejde med det rå materiale og den voksende interesse for tingenes oprindelse. Projektet “Grounding” tjener som et levende eksempel på denne bevægelse, hvor deltagerne ikke kun deler teknikker og erfaringer, men også udforsker de dybere kulturelle og æstetiske forskelle i deres håndværk.

– Nogle af mine lærere (på University of North Carolina) mente, at jeg var skør, fordi jeg ville bruge håndgravet ler, men det har ændret sig nu. Jeg tror, at der i øjeblikket er en global interesse for tingenes oprindelse og for at genskabe forbindelsen til det lokale. Man ser disse bevægelser inden for mad, arkitektur, tøj og utallige andre sektorer, fortæller Josh Copus.

Denne dialog mellem keramikere åbner op for en verden af muligheder, hvor forskelligheder i formsprog og materialebehandling kommer til udtryk. Gregory Hamilton Miller, en af initiativtagerne til projektet, understregede vigtigheden af at kunne sammenligne og studere disse forskelle, hvilket er essentielt for den kunstneriske udvikling og forståelse.

– Udstillingen gør det muligt at se og sammenligne vores arbejde og studere forskellighederne. For på trods af at vi er interesserede i de samme processer og materialer, så er der store forskelle i det formsprog, vi bruger, og det resultat, der kommer ud af materialet, fortæller Gregory Hamilton Miller.

“Grounding” er ikke kun en udstilling; det er en fejring af håndværk, kultur og samarbejde. Med støtte fra Statens Kunstfond har projektet allerede lagt grundlaget for en fortsat udforskning af keramikkens verden. Efter at have været udstillet på CLAY frem til den 1. september, vil værkerne fortsætte med at inspirere og imponere på Vendsyssel Kunstmuseum og senere på Bornholms Kunstmuseum.

Denne eftermiddag på CLAY var mere end blot en åbning; det var en påmindelse om, at kunst og håndværk fortsat er vitale midler til at forbinde os med vores omgivelser og med hinanden på tværs af kulturer og kontinenter. “Grounding” er en milepæl i denne fortsatte rejse, et vidnesbyrd om lerets evige appel og keramikkens uendelige muligheder.