Nicole Møller Christensen driver frisørsalonen Zoom by Zoom i Fredericia. Hun har valgt at skifte fokus for at prøve kræfter med passionen for det tekniske, og at lære fra sig ved at undervise andre frisørsaloner.

Nicole Møller Christensen er i dag 32 år, og allerede i starten af 20’erne åbnede hun Hårværk, som for nogle år siden blev en del af Zoom by Zoom-konceptet. Nu venter en ny rejse for Nicole, der samtidig slår fast, at hun ikke lukker salonen ned.

– Jeg har i ti år haft ansatte og alt, hvad der følger med, så nu synes jeg, der er tid til, at der sker noget andet. Min passion ligger ved dem, jeg har i stolene, så det er med fokus på kunden og arbejdet i branchen. Jeg har skabt arbejdspladser, uddannet tre elever og bidraget til branchen. Jeg har nydt mit arbejde og mine kolleger, men nu vil jeg fokusere på den tekniske og kreative del af mit fag. Det får jeg mulighed for gennem mit undervisningsunivers, siger Nicole.

En af Nicoles store passioner, som er kommet med tiden, er at lære fra sig til andre. Det får hun muligheden for med undervisningskonceptet, som allerede har kørt et par år.

– Jeg underviser i salonen, så andre hyrer mig ind til at undervise i farve, farveopskrifter og farveteori for at booste deres værdi. Vi er et team af kreative frisører, der laver hårkollektioner og tager billeder af vores svar på, hvad der er mode nu. Vi laver større setups og inviterer til seminarer med en stor opsætning. Det vigtige er, at jeg har min hverdag her. Folk spørger, hvornår jeg lukker, men jeg fortsætter med kunder her, siger Nicole og fortsætter:

– Jeg har lokalerne her året ud, og så skal jeg udlære Freja, min elev, der skal til svendeprøve i november. Når hun er ude, er jeg bare mig selv, men jeg overvejer måske at tilbyde folk at leje sig ind. Det er stadig i støbeskeen, så jeg ved ikke, hvor det fører hen. Det kan også være, at der står en frisør som mig for 10 år siden, der vil have sin egen salon, nu ser vi, fortæller den populære frisør.

Efter at have været selvstændig nu i ti år, med ansatte, er Nicole nu nået til et punkt, hvor der skal ske noget nyt. Hun kan dog sagtens falde tilbage til at have medarbejdere. Nu flytter fokus sig bare hen mod undervisningsuniverset.

– Vores koncepter har kørt i to år, næsten tre. Vi startede teamet under coronanedlukningen, og siden har det udviklet sig. Jeg har derfor haft tid til at køre det ind. Jeg tager nu et element ud for at give plads til andet, så der er fremtid i kurser og andet. Jeg vil komme til at holde weekendkurser, fx i slutningen af oktober, hvor 12 frisører kommer i tre dage og bare skal boostes så meget som muligt, fortæller Nicole.

Ved at undervise andre får Nicole givet noget tilbage til faget, som hun er uddannet indenfor. Det er noget, der betyder noge for hende.

– Undervisningsdelen er en passion – jeg giver tilbage til mit eget fag og giver produktforståelse. Det handler om både hår og farveprodukter, og det skal vi holde fast i, da det nemt kan blive, at man i salonen bare gør, hvad man er vant til, siger Nicole og fortsætter:

– For mange af os, der underviser, har man ekstra nysgerrighed, og det skaber lyst til at få erfaring i det. Jeg havde en fornemmelse af, at jeg skulle gå en bestemt vej og har mødt de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt. Jeg har ikke uddannet mig til det; det er erfaring og lysten til at give videre, der driver mig.

Med tiden har Nicole fået mere og mere erfaring. Selvom hun har frisøruddannelsen bag sig, har hun skulle tilegne sig praktisk erfaring efter uddannelsen.

– Det er som at tage et kørekort. Man kan godt klippe, men den kreative sans med at gå ud over, hvad man har lært, er vigtig. Til sidst tænker man ikke over at skifte gear, men man husker det og gør tingene naturligt; man skal være nysgerrig og skarp på, hvad faget kan give, forklarer Nicole.

Både via frisørkæden Zoom by Zoom, og via en international frisørloge, har Nicole muligheden for at netværke og få tips og tricks.

– Zoom by Zoom er et fællesskab, men et intimt fællesskab med seks saloner. Vi har de samme produkter og koncept, og så er der logen, som er logen på tværs af forretningerne. Det er også leverandører. Os, der er medlemmer som frisører, bruger det som netværk. Vi er på firmabesøg hos for eksempel et større firma som L’Oréal og det er et kreativt team, der giver et netværk. Logen er alle verden over, og det er sådan, at jeg kan gå ind i en salon i fx Paris og så har de et mærke, som viser, at vi er i “familie”, slutter Nicole.

Nicoles ansatte i Zoom by Zoom, Lea og Emilie, er stoppet i salonen pr. 31. august, og når eleven Freja er færdig i november, vil Nicole selv stå tilbage i Zoom by Zoom og klippe videre i hendes undervisningsunivers.