POLITIK. En ny landsdækkende undersøgelse fra Ældreministeriet viser, at 81 procent af hjemmehjælpsmodtagerne i Middelfart er tilfredse eller meget tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger dermed over landsgennemsnittet, men undersøgelsen afslører også udfordringer. Syv procent af borgerne er utilfredse, og især på rengøring og selvbestemmelse er der problemer, som politikerne nu må tage stilling til.
For byrådsmedlem John Kromann (V), der sidder i Social- og Sundhedsudvalget, er der grund til at glæde sig over de pæne tal, men han lægger samtidig vægt på, at arbejdet med hjemmehjælpen er langt fra færdigt.
»Jeg tror, at det vi gør rigtigt, er, at vi satser på faste teams. Det betyder, at borgerne møder færre forskellige medarbejdere, og det giver tryghed. Vi har også et personale, der er engageret og omsorgsfuldt. Når de kommer ud til borgerne, er de ikke bare fagligt dygtige, men de viser også oprigtig omsorg. Det kan mærkes, og det tror jeg er en vigtig grund til, at tilfredsheden er så høj,« siger han.
Samtidig peger han på, at generationen af ældre i Middelfart også er en med stor taknemmelighed. »Når man er oppe i årene, skal der ikke altid så meget til, før man er tilfreds. Mange er glade bare for, at nogen kommer,« siger Kromann.
Men bag de positive tal gemmer sig også utilfredsheden hos en mindre, men vigtig gruppe. Ifølge rapporten er syv procent utilfredse eller meget utilfredse. »Vi kommer aldrig helt ned på nul,« siger John Kromann. »Når vi har så mange medarbejdere og så mange besøg, vil der altid ske enkeltsager, der skaber utilfredshed. Men vi skal hele tiden se på forbedringspotentialerne. Vi skal blive endnu bedre til at sikre, at borgerne møder de samme mennesker, og vi skal minde medarbejderne om, at omsorg skal komme først. Det må ikke føles som minutstyring, hvor alt handler om at løbe efter et skema.«
Tallene viser også, at tilfredsheden er højest på den personlige pleje, hvor 90 procent af borgerne er tilfredse. Til gengæld halter rengøringen, hvor 19 procent er utilfredse. For John Kromann rejser det et principielt spørgsmål om, hvorvidt rengøringen overhovedet skal blive ved med at være en kommunal kerneopgave.
»Jeg tror på, at vi på et tidspunkt må overveje, om rengøringen skal skilles ud fra hjemmeplejen. Det kan være, at en privat aktør skal tage sig af det. Når vi ser på fremtidens prognoser for arbejdskraft, bliver det svært at rekruttere nok medarbejdere. Så bliver vi nødt til at fokusere på det, jeg vil kalde kærnevelfærden – den nære omsorg og pleje. Rengøringen kan måske løses på andre måder,« siger han.
Han er skeptisk over for at se teknologi som løsningen på rengøringsområdet. »Når man taler om ny teknologi, handler det ofte om robotstøvsugere. Jeg tror ikke, de gør den store forskel. Især ikke i små hjem med ældre mennesker. Teknologi skal aldrig være en erstatning for god omsorg,« siger han.
Et andet centralt punkt i rapporten handler om selvbestemmelse. Kun 40 procent af borgerne oplever i høj grad, at de har indflydelse på, hvordan hjælpen gives. For Kromann er tallet en klar påmindelse. »Når 40 procent siger, at de savner indflydelse, så er der et behov derude. Vi skal sætte frontmedarbejderne fri til at kunne lave aftaler i øjenhøjde med borgeren og de pårørende. Det handler om at spørge: Hvad vil du gerne have i næste uge. Hvad har du brug for i dag. Og så tage ansvar for at tilpasse hjælpen derefter. Det er mere værdifuldt end at følge en plan ned til mindste minut,« siger han.
På pårørendeområdet viser rapporten, at 54 procent oplever en god inddragelse, mens 15 procent svarer nej. Her mener John Kromann, at tilgængeligheden er afgørende. »Det handler om at sikre, at de pårørende nemt kan få fat på en person i systemet. Jeg arbejder selv på en stor arbejdsplads med mange kunder, og der er det samme problem: tilgængelighed. Hvis de pårørende ikke kan komme igennem eller finde den rette kontakt, skaber det frustration. Vi skal gøre det nemmere,« siger han.
Rapporten viser desuden, at ti procent af de ældre i Middelfart vurderer deres livskvalitet som dårlig eller meget dårlig. For Kromann hænger livskvalitet tæt sammen med selvbestemmelse og omsorg. »Det er svært at give livskvalitet til ældre, der kæmper med kroniske sygdomme og smerter. Men vi kan gøre en forskel, hvis vi møder dem i øjenhøjde. Nogle gange handler det ikke om rengøring eller praktiske opgaver, men om at gå en tur, holde i hånd eller tage en samtale. Medarbejderne skal være solskin, når de træder ind ad døren,« siger han.
For ham er budskabet klart: Middelfart står stærkt, men der er stadig meget at arbejde med. »81 procent tilfredse er flot, men vi må ikke blive selvtilfredse. Vi skal skabe mere kontinuitet, give borgerne større indflydelse og styrke dialogen med de pårørende. Og vi skal turde tage debatten om, hvad der er kommunens kerneopgaver, og hvad der måske kan løses anderledes,« siger John Kromann.