Et udfordrende år med inflation og energikrise har ikke stoppet fremgangen for IKEA Danmark, der i dag præsenterer årsregnskab for 2022/2023. Virksomheden sætter omsætningsrekord med et resultat på 5,2 mia. kr. og omsætter for mere online end nogensinde.

IKEA Danmark kan i dag præsentere et nyt rekordresultat for regnskabsåret 2022/2023 til trods for, at inflation og stigende energipriser har præget detailmarkedet den seneste tid. For første gang runder virksomheden 5 mia. kr. i omsætningen, der er steget til 5,2 mia. kr. mod 4,9 mia. kr. sidste år, svarende til en vækst på 5%, mens resultatet efter skat lander på 315,5 mio. kr.

Omsætningsvæksten er drevet af en øget digital vækst. Salget online steg 7% og udgør nu 27% af den totale omsætning. Ifølge adm. direktør i IKEA Danmark, Doris Lan, er det en positiv effekt af et øget fokus på omnichannel-oplevelsen, der skal bringe IKEA tættere på de mange kunder på det danske marked.

– Vi arbejder målrettet på at komme tættere på kunderne og skabe en endnu bedre kundeoplevelse på tværs af vores salgskanaler. Det gør vi blandt andet gennem en øget tilgængelighed fysisk såvel som online. I det seneste år har vi taget en række vigtige skridt, der understøtter vores ambitioner om, at det skal være nemt og tilgængeligt for flere at blive inspireret og handle hos os, siger Doris Lan.

Øget tilgængelighed og digital vækst

Blandt de tiltag der skal få IKEA tættere på kunderne, er åbningen af det nye cityvarehus i København og etableringen af et Planning studio i Vejle.

For at supportere det voksende onlinesalg har IKEA desuden investeret i et af Danmarks største logistikcentre i Hedehusene og opjustereret antallet medarbejdere i deres kundeservicecenter for at tage hånd om de mange kunder, der handler online.

– Uanset om kunderne møder os i varehusene eller online, arbejder vi hele tiden for at styrke købsoplevelsen. Vores store fokus og investeringer i omnichannel har flyttet os på få år fra at være, hvad vi kalder et cash and carry koncept til i dag at være et omnichannel koncept. I dag benytter vores kunder flere salgskanaler afhængigt af situationen, og vi skal være tilgængelige der, hvor det er mest bekvemt for dem at møde os, siger Doris Lan og tilføjer:

– IKEA.dk omsatte i det forgangne år for mere end vores største og mest sælgende varehus i Taastrup. Det siger meget om den rejse, vi er på.

Prisnedsættelser på over 2.000 produkter

Ifølge Doris Lan forventer IKEA Danmark også vækst det kommende år. Investeringerne i omnichannel kombineret med priser, hvor endnu flere kan være med, er en central del af strategien.

Efter det seneste års dyk i råvarepriserne valgte IKEA i september at sænke priserne på mere end 1.000 produkter. Allerede denne december og januar følger nye prisnedsættelser, så mere end 2.000 produkter i alt har og får nye priser. De nye, lave priser kan ses på tværs af IKEAs sortiment, og kunderne kan blandt andet glæde sig over nedsættelser på kendte møbelserier som EKET, BEKANT og STOCKHOLM.

– IKEA skal være for de mange mennesker, og derfor bestræber vi os på at holde faste lave priser, hvor alle kan være med. I en tid med mange økonomiske udfordringer på samme tid, er det både rigtigt for os og vores kunder at sænke priserne, når vi har mulighed for det, siger Doris Lan.

IKEA Danmarks forretningsår løber fra 1. september 2022 til 31. august 2023. Tallet for resultat efter skat er ikke endeligt revideret.

Fakta:

  • Omsætning: 5,2 mia. kr.
  • Omsætningsvækst: 5%
  • Resultat efter skat: 315,5 mio. kr.
  • Digital vækst: 7%
https://www.ibc.dk/fredericia-middelfart/uddannelser/hf-og-vuc/