Huset, hvor Gardenia Blomster bor til leje er til salg. Men nu er indehaver af Gardenia Blomster nødt til at slå fast, at man ikke er ved at lukke. Tværtimod har blomsterforretningen rigtig travlt.

Jeg parkerer bilen foran Gardenia Blomster i Erritsø på Gl. Landevej. Man er ikke i tvivl, her ligger en rigtig blomsterhandler.

Når man træder ind ad døren, er det som at se ind i en have fyldt med smukke blomster. Luften er fyldt med søde dufte af blomstrende roser, liljer og tusindfryd. Blomsternes farver er levende og slående, det er umuligt ikke at føle sig opløftet og inspireret, og sådan bliver det ved med at være. Det slår indehaver Lone Eriksen fast.

Lone, Gardenia Blomster. Foto: AVISEN

– Igennem de sidste to år har huset, vi bor til leje i, været til salg. Det seneste år er der kommet billeder af huset med en salgsopstilling hos en lokal ejendomsmægler. Det har fået snakken til at brede sig, indleder Lone Eriksen.

– Det betyder, at folk snakker. Der har været coronakrise og nu taler man om en energi- og økonomisk krise, hvor flere butikker lukker, og så tænker folk: Så lukker Gardenia Blomster også. Men det er ikke sådan, det hænger sammen. Jeg har brug for at slå fast, at vi har åbent og er mange år endnu. Vi lukker ikke, vi er her stadigvæk. Det er rigtigt, at huset er sat til salg med mig som lejer. Jeg har en kontrakt, og det er jeg glad for. Vi er glade for at ligge her, og vores kunder også er glade for huset, så det er udelukkende en ny ejer af bygningen, der er behov for, uddyber Lone med et smil på læben.

Gardenia Blomster. Foto: Avisen

– Nu har vi travlt med foråret og farverne, derudover er det valentinsdag lige om lidt, så vi har travlt, rigtig travlt, når Lone at sige, imens endnu en kunde melder sin entré.

Travlheden er tydelig, når man er på besøg. Klokken fra butiksdøren lyder igen og igen under interviewet, og alle medarbejdere er i gang med at binde og kreere dagens bestillinger.  

Gardenia Blomster. Foto: Avisen

En verden med farver og natur

Imens jeg er på besøg fortæller Lone om den spændende tid, og de produkter, hun elsker at have i hænderne hver dag.

Lone, Gardenia Blomster. Foto: Avisen

– Det går godt. Vi har gang i den på alle fronter – om det er vores hjemmeside, Interflora eller kundestrømmen i butikken, så er vi alle mand og udlærte, der har været her bag disken de sidste mange år. Der er massevis af arbejde til os alle sammen. Det er dejligt, siger Lone Eriksen og fortsætter:

– Lige nu er det løgvækst og grene, der er på programmet, men også naturen og farverne. Der skal farver på alt i dag. Efter alt det vi har været igennem; coronaårene og krisen som kradser nu, så ønsker folk at få noget knald på, få noget glæde ind – det arbejder vi med. Vi arbejder også med at starte nogle kurser op, fordi vi kan mærke, at folk er blevet rigtig glade for selv at være med. Do It Yourselves trender. Det gælder både den ældre og den yngre generation, der har børnene med. Det med at gå i skoven, finde naturelementer – og lignende, det er stadig meget oppe i tiden. For os er det megafedt at bruge naturens materialer. Det kan vi godt lide.

Blomster Trend anno 2023. Foto: AVISEN

Hvad går folk efter i dag?

– Blomster er stadig meget populære. Vi kan godt mærke en tendens til, at flere vælger de grønne eller blomstrende planter til. Omvendt går vi stadig i byen, der er stadig fødselsdage og jubilæer, hvor man giver en buket i gave, der er en lidt ekstraordinær ting at blive forkælet med. 70-75 procent af det, vi sælger i dagligdagen er en buket. Så den del af forretningen har vi stadig et stort flow i, siger Eriksen, der nyder, at farverne er blevet in.

– Personligt elsker jeg farver, men skal jeg sætte ord på, så er det faktisk de stærke farver, der vinder ind lige nu. Pangfarver, men også pastellerne. De stærke grønne farver, stærke orange farver og så videre. Vi arbejder generelt i et farveårshjul, og jeg kan se, at der er blevet mere fokus på farverne år for år. Vi kan se en stigning i kundernes ønsker til pangfarverne, der virkelig bryder et rum, når man ser dem. Vi ser lidt samme tendens med vores tøj. Generelt går blomster og tøj sammen med farverne. Jeg kan godt lide at være utraditionel med farvesammensætningen – og det har jeg nemmere ved at sælge i dag, siger Lone Eriksen, der sammen med sit personale er ved at forberede årets Valentinsdag, der ikke kun byder på røde roser.

Blomster Trend anno 2023. Foto: Avisen

– Valentin er kærlighed, men ikke ubetinget de røde roser længere. Vi er udfordret på, at der ikke er helt så mange producenter på markedet mere, som producerer alle mulige former af afskårne roser som før, derfor går vi andre veje. Vi forsøger i stedet for at få kærligheden frem på andre måder gennem farver og produkter. Lyserød, rød, pink og buketter i alle former og størrelser. Liljer er også in, ligesom vi ser en stigning i bestillingerne af de lidt høje buketetter, men der bliver også plads til chokolade, og andre lækkerier.

Gardenia Blomster åbnede tidligere også en selvbetjeningsbutik til de kunder, der gerne vil købe uden for normalåbningstid, og så er butikken godt i gang med at gøre klar til netop Valentinsdag, så der er absolut ikke slukket for lyset i den lokale blomsterforretning i Erritsø.