Fyns Politi har på Facebook rettet en klar opfordring til forældre: Tjek jeres børns el-cykler. Politiet har de seneste dage stoppet flere unge, helt ned til 14-års alderen, på ulovlige el-cykler, der kan nå hastigheder op til 45 km/t.
I opslaget, der blev delt fredag eftermiddag, fremhæver politiet de potentielt farlige konsekvenser ved at køre på de ulovlige el-cykler.
– Mange køber sikkert cyklerne i en god mening og uden at vide, at de er ulovlige. Men med 45 km/t er det ikke længere en cykel. Det er en knallert og kræver kørekort, skriver Fyns Politi.
Ulovlige el-cykler adskiller sig fra de godkendte modeller ved deres motorer, der ofte er tunet til at køre hurtigere end de lovlige 25 km/t. Ifølge politiet er sådanne cykler ikke dimensioneret til de høje hastigheder, hvilket skaber farlige situationer både for føreren og andre trafikanter. De fortæller også at bremserne på cyklerne ofte ikke er designet til at håndtere hastigheder over 25 km/t, hvilket øger risikoen for ulykker.
– Med 45 km/t er det ikke længere en cykel. Det er en knallert og kræver kørekort. Samtidig er det livsfarligt, da cyklerne ikke er dimensioneret til den hastighed, understreger de.
En opfordring til forældre
Politiet opfordrer særligt forældrene til at tage ansvar og gennemgå børnenes el-cykler for at sikre, at de overholder loven. Fyns Politi anbefaler her, at el-cyklerne købes hos godkendte forhandlere, hvor man kan være sikker på, at de overholder de danske færdselsregler. De henviser desuden til Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside, hvor man kan finde detaljerede oplysninger om lovgivningen.
– Når I har tjekket ungernes cykler, så ønsker vi en rigtig god weekend, skriver de til sidst i opslaget.
Lovgivningen for el-cykler
Ifølge dansk lov må en el-cykel maksimalt kunne køre 25 km/t med motorhjælp. Motoren må desuden højst have en effekt på 250 watt og skal slå fra, når hastigheden overstiger 25 km/t. Tuning af el-cykler er forbudt og kan resultere i, at politiet konfiskerer cyklen.
Der er ingen aldersgrænse for at køre på el-cykel, men Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at man er mindst 15 år.