Da navnet på vinderen blev råbt op ved finaleshowet i København, rejste jublen sig. Lynggaard & Bødker ApS fra Fredericia kunne tage prisen som Årets Innovative Læreplads 2025 med hjem – en hæder, der blandt mere end 400 indstillede virksomheder hylder de lærepladser, som tør gå nye veje, give plads til lærlingenes idéer og tage ansvar for fremtidens håndværk.
»Vi vidste slet ikke, at vi var indstillet til prisen til at begynde med,« fortæller medejer Daniel Lynggaard med et grin. »Så da vi først blev udvalgt i vores område, var vi allerede overraskede. Og da vi senere fandt ud af, at vi var blandt de tre finalister ud af 404, begyndte vi da at håbe lidt. Men at vi så rent faktisk vinder, det er helt fantastisk.«
Kåringen kommer ikke kun som et skulderklap til virksomheden, men også som et vidnesbyrd om et stærkt samarbejde mellem erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner. Lynggaard & Bødker er læreplads for flere elever fra EUC Lillebælt, og skolen har fulgt udviklingen tæt.
»Det er et forbilledligt samarbejde,« lyder det fra skolen til AVISEN, der peger på, hvordan virksomheden og lærlingene sammen omsætter teori til praksis. »Lynggaard & Bødker viser, hvordan en moderne læreplads kan løfte både eleverne og faget ved at give plads til idéer, ansvar og faglig stolthed. De inspirerer også andre virksomheder i området til at tænke nyt.«
Virksomheden, som holder til i Fredericia, beskæftiger i dag syv lærlinge – og for Daniel Lynggaard handler succesen ikke om særlige projekter eller kampagner, men om kultur.
»Vi gør egentlig bare, hvad vi mener er naturligt. Vi prøver at skabe en arbejdsplads, hvor alle bliver hørt. Her kan lærlingene komme til os med alt – om det er idéer til nye løsninger, forslag til ændringer i arbejdsrutiner eller noget, de synes, vi skal gøre anderledes. Og de bliver taget seriøst,« siger han.
Det synspunkt deles af tømrerlærling Bettina B. Ravnborg fra EUC Lillebælt, som indstillede sin læreplads til prisen uden, at ledelsen vidste det.
»Når man kommer med idéer, bliver man ikke skudt ned. Der er fuld opbakning herfra. Selvfølgelig får man også at vide, hvis det er en dårlig idé, men det bliver grebet, når man har nogle tanker, der kan give mening,« fortæller hun.
Et af de forslag, Bettina har bidraget med, blev endda en lille forretningsidé. Hun foreslog, at byggeaffaldet skulle sorteres bedre på pladsen – og det blev hurtigt en ny rutine.
»I stedet for at blande alt sammen begyndte vi at sortere pap og plastik hver for sig. Det viste sig, at det faktisk kunne betale sig. Nu kan virksomheden sælge de sorterede materialer og skabe en ekstra indtægtskilde,« forklarer Bettina.
Det er netop den slags initiativer, juryen har lagt vægt på. I stedet for at se lærlinge som midlertidige medarbejdere, behandler Lynggaard & Bødker dem som medskabere. Her er læring og innovation to sider af samme sag.
»Når vi arbejder med lærlinge, handler det ikke bare om at lære dem faget. Det handler også om at give dem modet til at tænke selv og tage ansvar,« siger Daniel Lynggaard. »Og det gør faktisk os andre bedre også.«
Virksomheden er kendt for sin flade struktur. Der er kort vej fra værksted til ledelse – og endnu kortere vej til at blive hørt.
»Åbenhed og ærlighed er en stor del af vores DNA,« siger Daniel Lynggaard. »Når man laver noget, laver man også fejl. Det er ikke noget, vi skælder ud over – det er sådan, man lærer. Vi siger altid til de unge, at de ikke skal være bange for at prøve sig frem. Hvis det går galt, så finder vi ud af det sammen. Det gør, at de tør mere, og at de udvikler sig hurtigere.«
Bettina beskriver det sådan: »Man bliver glad for at være her, fordi man bliver lyttet til. Det giver selvtillid, at man kan bidrage. Jeg har lært, at jeg ikke bare skal udføre – jeg må også gerne tænke.«
Lynggaard & Bødker ApS blev grundlagt på klassiske håndværksdyder, men drives i dag som en moderne virksomhed med bæredygtighed og ansvar i centrum. Bettina fremhæver, at innovationen ikke kun handler om teknologi, men også om holdning.
»Som en af de få kvinder i faget betyder det meget for mig, at jeg arbejder et sted, hvor det ikke er en sensation. Det er bare en selvfølge. Ledelsen bakker op om, at faget skal være for alle, og de støtter, når jeg deltager i skolebesøg og taler om ligestilling i erhvervsuddannelserne,« fortæller hun.
Hun understreger samtidig, at virksomheden er bevidst om sin rolle i den grønne omstilling. Lærlingene bliver inddraget i drøftelser om bæredygtighed, materialevalg og affaldshåndtering – og forslag bliver omsat til handling.
»Innovation handler ikke kun om nye maskiner, men også om at tænke fremad på tværs af fag, økonomi og miljø. Vi bliver opfordret til at finde smartere måder at bygge på og minimere spild. Det gør en forskel, at vi får lov til at prøve det i praksis,« siger hun.
Lærlingeaftener og udvikling
Et andet eksempel på virksomhedens nytænkning er de såkaldte lærlingeaftener. Det startede som et socialt initiativ, men har udviklet sig til noget langt mere – et forum for idéudvikling. Her kan lærlinge præsentere forslag til forbedringer, udveksle erfaringer og komme med input til både værktøjer, materialer og samarbejde. Bettina foreslog for eksempel et mere systematisk feedbacksystem, som siden er blevet en fast del af oplæringen.
»Det viser, at idéer ikke bare bliver hørt – de bliver brugt,« siger hun.
Lynggaard & Bødker beskæftiger i dag et solidt hold af svende og lærlinge. De arbejder tæt sammen på projekter i hele Trekantområdet, men i følge Daniel Lynggaard handler alt i sidste ende om mennesker.
»Vi ved jo godt, at uden lærlinge dør faget. Der er så meget viden, der skal gives videre – små tricks, erfaringer og løsninger, som man ikke lærer i en bog. Derfor har vi et ansvar for at uddanne nye svende, men også for at vise dem, at håndværk kan være en karrierevej, hvor man både kan skabe, tænke og udvikle,« siger han.
Det ansvar mærker man også hos lærlingene. »Vi bliver taget alvorligt fra dag ét. Og man mærker, at de stoler på én. Det gør, at man også tager ejerskab,« siger Bettina.
Fra Fredericia til København
Kåringen af Årets Innovative Læreplads fandt sted i København, hvor både Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og Fonden for Entreprenørskab stod bag arrangementet. Udover Fredericia-virksomheden var Gentofte Kommune og Berthu & Co. blandt de nominerede.
Men det blev Lynggaard & Bødker, der løb med hæderen – til glæde ikke kun for virksomheden, men også for EUC Lillebælt, som uddanner mange af områdets håndværkere.
For både lærlinge, mestre og faglærere sender prisen et klart signal. Gode lærepladser handler ikke længere kun om at levere dygtige fagfolk – de handler om at skabe miljøer, hvor ideer, trivsel og ansvar hænger sammen.
Juryen bag prisen fremhævede netop det i deres begrundelse: Lynggaard & Bødker er et forbillede for, hvordan man kan kombinere håndværkets traditioner med nytænkning og åbenhed.
Daniel Lynggaard ser frem til, at prisen kan inspirere flere virksomheder til at tage lærlinge ind.
»Vi håber, at det kan være med til at ændre den fortælling, man ofte hører i medierne. Der bliver talt meget om problemer og dårlige lærepladser, men der er også mange, der gør det godt. Vi håber, at vores historie kan være med til at vise, at det betaler sig at tage ansvar – både menneskeligt og fagligt,« siger han.
Tilbage i Fredericia er stoltheden til at tage og føle på. Bettina Ravnborg er både rørt og glad over, at hendes indstilling førte hele vejen til København – og til en national pris.







