https://www.ibc.dk/fredericia-middelfart/uddannelser/hf-og-vuc/

Belgien, med sin stolte tradition for udsøgt øl, fortryllende chokolade og verdensklasse pommes frites, er kendt for at forkæle sine indbyggere og besøgende med kulinariske lækkerier. Men nu vender Belgien blikket mod Vestdanmark, ikke som producenter, men som turister.

I hjertet af Danmark, hvor Fredericia møder Lillebælt, finder vi 44 belgiske rejsebureau-agenter midt i deres opdagelse af områdets mange perler. De står på kanten af Den Gamle Lillebæltsbro, en arkitektonisk bedrift fra en svunden tid, som nu tjener som en majestætisk kulisse for en af Trekantområdets turistattraktioner.

Coronapandemien efterlod en næsten ubærlig stilhed i de travle lufthavne og turistattraktioner rundt om i verden. For at genstarte luftfarten og øge turismen i Danmark, er der blevet etableret en støtteordning kaldet ”Vestdanmark Re-Connected”. Formålet med denne ordning er at genstarte og vedligeholde centrale rutedestinationer, herunder ruten mellem Billund Lufthavn og Bruxelles i Belgien via Brussels Airlines. Markedsføringsinitiativet tager sin begyndelse med et ugelangt besøg af de 44 belgiske rejsebureauagenter.

Selvom Belgien i øjeblikket ikke er et af de prioriterede markeder for VisitDenmark, er landet anset for at have et enormt potentiale. De midler, der er tildelt gennem Re-Connected initiativet, håber man kan bidrage til at fremme dette potentiale og forhåbentlig skabe en stærkere forbindelse mellem de to lande.

De 44 belgiske rejsebureauagenter, der landede i Vestdanmark den 11. juni, skal besøge en række destinationer i området, herunder Destination Trekantområdet, Destination Sønderjylland, Destination Vadehavskysten samt besøge medlemmerne i LEGOLAND Billund Resort.

– Det hele kommer på baggrund af de her reconnected midler. Fordi vi er forbundet direkte til Belgien. De her rejseagenter skal se, hvad området kan, og hvad man skal opleve her. Vi har set en rigtig stor vækst fra 19-22, derfor forsøger vi at kopiere succesen til Belgien, da markedet her meget ligner hollændernes, forklarer Simon Fjordvang Brenøe-Jensen, presse- og kommunikationsansvarlig i Destination Trekanten.

Målet er at skabe en begyndende interesse blandt belgierne, både hos forretningsrejsende og fritidsturister. Med så mange rejseagenter med på turen, er der en reel chance for at stimulere interessen for Vestdanmark i Belgien.

– Det er en experience trip som er lavet i samarbejde med TUI. Vi har god erfaring fra Holland med, at agentbureauer er rigtig vigtige. For i Belgien bruger rigtig mange stadig et rejsebureau. Så jo mere de ser, og jo mere de oplever, jo bedre er det. Denne tur sikrer, at de får en god oplevelse og derfor vil vi dele det med dem, siger Markedschef i Nederlandene for VisitDenmark, Mette Rodenhuis-Carlsen.

Rejseagenternes tur inkluderer besøg på en bred vifte af attraktioner – fra Legoland og Bridgewalking til hvalsafari og Fredericias volde. Rejsen giver dem mulighed for at opleve diversiteten i området, lige fra østkysten til vestkysten, fra byen til landet, fra kunst til natur.

Belgierne er en særligt attraktiv gruppe for dansk turisme, da de har et højt forbrugsniveau.

– Belgiernes interesse for Danmark er voksende, og de er kendt for at bruge en del penge på deres rejser. Og når Danmark nu er så tæt på Belgien, passer det godt med den trend, vi ser i øjeblikket, hvor folk rejser tættere på hjemmet. Derfor støtter vi op om projektet og de nærliggende destinationer i at bruge Re-Connected midlerne bedst muligt, så vi får flere udenlandske besøgende i trekantområdet, forklarer Mette Rodenhuis-Carlsen.

Hun fristes endda til at kalde belgierne for “Vesteuropas nordmænd”, en reference til hvordan nordmændene, er kendt for at bruge en del penge når de rejser. Med denne indsats håber de involverede parter på at tiltrække endnu flere belgiske besøgende til trekantsområdet – også uden for højsæsonen.