På en historisk morgen i Porthouse, Fredericia, indgik Fredericia Shipping A/S og ADP A/S en aftale om etablering af et fælles datterselskab – Fredericia Container Terminal A/S. Dette ambitiøse projekt markerer et betydeligt skridt mod fremtiden for Danmarks næststørste containerterminal.

Der var store smil denne morgen på Fredericia Havn, da havneselskabet ADP A/S og Fredericia Shipping A/S præsenterede et nyt historisk samarbejde. Det var næsten som at stå på dækket af et skib, hvor vinden fra havet blæser i ens ansigt og solen stråler varmer i kinderne. Samarbejdet, som parterne selv kalder historisk, blev præsenteret og underskrevet med udsigt til hvad det hele drejede sig om, nemlig havnen. Denne har netop startet endnu et revolutionerende kapitel i sin historie, og dermed sat sin kurs mod en fremtid som en endnu mere vital del af den globale handel.

En ny forbindelse, der på mange måder kan sammenlignes med de stærke bånd, der er blevet smedet mellem Fredericia Shipping og Taulov Dry Port. En forbindelse, der nu er blevet endnu stærkere.

Fra højre: Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S, Christian Herskind, Bestyrelsesformand i ADP A/S, Steen Wrist, Borgmester i Fredericia og næstformand i ADP’s bestyrelse, Niels-Jørgen Andersen, Bestyrelsesformand, Frederica Shipping A/S, Klaus G. Andersen, Adm. Direktør i Fredericia Shipping A/S, Amalie Laigaard Andersen, Area Manager, Fredericia Shipping A/S og Tommy Rachlitz Nielsen gruppeformand for Det Konservative Folkeparti i Fredericia Byråd og bestyrelsesmedlem i ADP A/S

– Vi er på rette vej, vi er ikke i mål. Men når man er på rette vej, så har man lettere ved at nå det rigtige mål. Fredericia Container Terminal, selskabet, skal drifte og udvikle Danmarks næststørste containerterminal. Måske er det for meget at sige, at vi skriver historie. Alt dette havde ikke været muligt uden Fredericia Kommune. Tak til Steen Wrist, sagde bestyrelsesformand for ADP A/S, Christian Herskind.

– På lørdag spiller vi om bronze, i dag går vi efter guldet. Det betyder rigtig meget for mig at finde en aktør, der støtter op om byen. Lige om lidt kan vi det, at vi har fundet en plan for hvordan vi styrer Danmarks 2. største containerhavn. Vi sælger altså ikke ud af arvesølvet. ADP er stadig ADP, fortsatte Steen Wrist, næstformand for ADP A/S og borgmester i Fredericia Kommune.

Det fælles selskab styrker et mangeårigt godt samarbejde, slår direktøren fra Fredericia Shipping A/S fast. Flankeret af hans far Niels-Jørgen Andersen, på den ene side og sin datter, Amalie Laigaard Andersen på den anden, blev det gjort klart at Fredericia ikke er til for havnens skyld, men at havnen skal være til for byens skyld.

– At vi laver et fælles selskab, så kan vi arbejde endnu tættere sammen. Vi som Fredericia Shipping har et stort commitment til at gøre noget for byen. Ganske enkelt får vi ved det nye selskab mere af det samme. Faktisk får ADP jo nu mere medbestemmelse. Før havde de ingen andele i havnen, nu har de det faktisk. For før var vi jo 100% operatør. Som udgangspunkt har det nye selskab ingen ansatte, det fungerer mere som en paraply der udstikker strategi, fortalte Klaus G. Andersen og tilføjede:

– Det virkelig unikke er altså at havnen er med i operatørselskabet. Det skaber ingen arbejdspladser nu, men det skaber muligheder, og over tid måske også arbejdspladser. Det er svært med den her slags ideer, det kan da godt være jeg sagde det første nøgleord, men det er jo fælles det her. Fredericia Shipping har majoritet i selskabet (altså stemme flertal) da de ejer 60%, men ADP har en ganske betydelig aktiepost, på 40%.

ADP A/S er glade for det nye projekt, der giver et væld af fordele og fremhæver at det ikke ses andre steder at på den måde er medarbejder at det operative selskab.

– Vi bliver på linje med at lykkes med at drive det samlede projekt. Nu vil vi helt det samme, og det gennem det samme selskab. I stedet for at arbejde sammen, så er vi nu sammen, i samme enhed. Nu får begge ejere fordel af at kunne effektivisere. Sammen kan vi finde nye kunder, vi kan sammen udvikle vores område, sagde Christian Herskind.

– Men der er jo en sammensætning af interesser, der gør at vi har bestemmelser over forskellige områder. Ja, vi får jo en ejerandel, for egentligt var det jo Fredericia Shipping som ejede den del som ADP nu får andel i. Vi har også ladet os inspirere af udviklingen i TDP, sammen med PFA. Det viser sig altså at de her samarbejder giver gode resultater, fortsatte Herskind.

Ifølge Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S, vil det nye selskab give en hidtil uset fleksibilitet:

– Kombinationen mellem Taulov og havnen giver os rigtig meget fleksibilitet. Nu kan vi både ind- og udlevere på havnen og i Taulov, det gør togbanen muligt nu, sagde han.

– Driften af Fredericia Havns containerhåndtering vil også i fremtiden bliver drevet af en lokal ejet virksomhed, med lokal arbejdskraft og med lokal forankring. Fredericia Shipping A/S og ADP A/S stifter i fællesskab Fredericia Container Terminal A/S som fremover skal stå for driften. Det er en helt fantastisk løsning som sikrer den lokale forankring og lokale arbejdspladser langt ud i fremtiden. Det nye selskab vil fortsætte arbejdet med at blive Danmarks mest effektive, bæredygtige og konkurrencedygtige containerterminal. Der skal ikke herske nogen tvivl om at det er denne løsning som jeg har foretrukket gennem hele dette lange forløb, så at vi endelig er nået så vidt gør det til en helt fantastisk dag for Fredericia, parterne og undertegnede, sagde Tommy Rachlitz Nielsen, bestyrelsesmedlem fra ADP A/S og gruppeformand for Det Konservative Folkeparti i Fredericia Byråd slutteligt.