https://www.ibc.dk/fredericia-middelfart/uddannelser/hf-og-vuc/

ADP A/S skrev i denne uge videre på ordet “historisk”, da årsregnskabet for 2023 blev præsenteret. Flere gange i løbet af året talte eksperter om omstillinger og tilpasninger, men det blev gjort til skamme flere steder, også i Fredericia, hvor man onsdag præsenterede endnu et rekordregnskab.

CEO for ADP A/S, Rune D. Rasmussen er i stormform, og han smiler. Det har han også grund til efter årsregnskabet, der blev præsenteret onsdag i MESSE C. Han er særligt glad for, at hele organisationen har bidraget til denne vækst, når han fremhæver de særligt stærke resultater i firmaet, herunder også likviditetsgivende aktiviteter. Hans ord afspejler en klar tilfredshed med både den strategiske retning og de operationelle resultater i 2023:

– Først og fremmest er 22 procents omsætningsfremgang utrolig flot, også fordi det dækker hele koncernen og ikke enkelte afdelinger, der trækker frem. Det er det første. Vores likviditetsgivende del af forretningen går også 40 procent frem. Det er sindssygt stærkt og vidner om en sund forretning, siger Rasmussen indledningsvist.

I en tid præget af konstant hurtig forandring, har ADP A/S formået at navigere med succes gennem det turbulente økonomiske landskab.

– Vi laver en god bundlinje, fordi vi har været heldige og dygtige til at ramme trends, markedet, og den økonomi, der er i verden lige nu. Logistikforsyningssikkerhed, eksport, import, søfragt og moderne faciliteter har der været en rigtig høj efterspørgsel på i de senere år, også i 2023. Vi har kunnet stille det til rådighed, hvorfor vi har vundet markedsandele, forklarer direktøren.

Usikkerhed i markederne blev italesat, men de blev også gjort til skamme, når man ser på ADPs indre tilstand og markedsposition. Når direktøren selv sætter ord på, så er han meget stolt over sine kolleger. 2023 var et år, hvor forretningen blev tunet alle steder, og alt blev mere præcist.

– I 2022, da vi så frem mod 2023, var vi lidt nervøse for, om vi var for ambitiøse med hensyn til at nå de samme resultater, men det gjorde vi. Godsmængderne har været som i 2022; containervolumen, som har været hårdest ramt, har ligget på et niveau, der er over markedet. Dertil kommer, at vi i første kvartal af 2024 er kommet endnu stærkere ud på det område. Generelt var vi også selv en smule usikre på, hvor vi ville lande, men det er blevet gjort til skamme. Vi har leveret til UG, fortæller Rune D. Rasmussen og uddyber:

– 2023 er nok det år, hvor tingene for alvor er blevet præcise. Vi tog det første spadestik til Mærskbyggeriet, en milepæl der markerede, at vi er gået fra at spille i Superligaen til at spille på europæisk niveau. Samtidig stiftede vi et selskab sammen med Fredericia Shipping for at drive og udvikle vores containerdrift, også i Taulov – et samarbejde uden fortilfælde i Danmark, hvilket vi er stolte af. Derudover har vi brugt de seneste år på at opnå tilladelse til at udvide havnen med en helt ny containerterminal, hvilket vi er kommet godt fra start med i efteråret 2023, og vi ser frem til at følge udviklingen af projektet i 2024.

Den historiske rejse er på ingen måde slut. Den fortsætter, forsikrer havnedirektøren, der ser ind i 2024 med en virksomhed i flor på alle områder.

– Udsigten for 2024 viser, at havneudvidelsen er i fuld gang. Det næste store punkt er, at ADP IE vil blive en succes. Vi har ventet på forudsætningerne for, at CO2 og brint kan blive til levedygtige businesscases, der kan gavne Fredericia, og det begynder vi at se ske nu. Jeg tror faktisk, at julegaven i 2024 vil være realiseringen af ADP IE. Det er stort at være havnedirektør i ADP. Hvert år er mere spændende end det forrige, og at kunne levere konkrete forandringer og have indflydelse på, hvordan tingene vil se ud om 20, 30 og 40 år, er virkelig fantastisk, siger Rasmussen.

På ejendomsområdet har stigende renter og usikkerhed været med til at bremse dele af projekterne i Taulov Dry Port op, men i 2024 mærker virksomheden en forsigtig optimisme, derudover er det stort fokuspunkt at lejet de sidste kvadrater meter ud de kommende år.

– Vi mærker en forsigtig optimisme. Vi har helt klart været igennem et halvt års tid med færre forespørgsler og forhandlinger end tidligere år, hvilket naturligt skyldes usikkerheden i markedet. Men nu ser det ud til, at forespørgslerne og forhandlingerne er ved at vende tilbage. Det er derfor også et vigtigt fokuspunkt for os at få lejet de sidste kvadratmeter ud, så Taulov kan få et godt 2025 og 2026, lyder det fra Rasmussen, der er glad for de tilbagemeldinger de nuværende kunder er kommet med:

– Noget af det, der går igen fra vores kunder, er værdsættelsen af vores placering og vores evne til at udvikle og forandre os, at vi er med hele vejen igennem værdikæden og vores mod til at tænke internationalt, selv i lille Danmark. Vi kan være en solid strategisk sparringspartner på et professionelt niveau. Dette har vores kunder nydt godt af og værdsætter højt. Derfor er det afgørende, at vi fortsætter på denne kurs, for det har vist sig at fungere for vores kunder.

ADP A/S har de senere været stærke i markedsføringen af multimodaltransport, hvor Fredericia er den perfekte lokation, og i 2023 kom transporten også på skinner. Han slår samtidig fast, at man er klar til at tage et større ansvar for de grønnere transportløsninger, men det kræver politisk handling.

– I 2023 begyndte vi også at flytte containere mellem havnen og Taulov via bane. Det er dog en politisk kæphest, at økonomien i banetransporten på især de korte strækninger i Danmark er utilstrækkelig. Derfor er vi i dialog med politikerne om, at hvis vi skal påtage os et ansvar for grønnere transportløsninger, såsom elektrificering og produktion af strøm, som vi kan levere tilbage til elnettet til en fair pris, kræver det passende rammer. Vi arbejder derfor også for at fremtidssikre disse rammer, så de bliver mere tidssvarende, fortæller Rune D. Rasmussen.

Politisk handling er central i disse år, hvor afkørsel 59 er realiseret og afkørsel 61 om lidt bliver realiseret.

– Fremtidssikring er essentiel. Vi er heldige at have en fremadskuende kommune. Afkørsel 59 var en vigtig og stor sejr; det var første halvleg. Afkørsel 61 er anden halvleg, som sikrer, at vi har infrastrukturen til at realisere de store ambitioner inden for logistiksektoren. Selvom det kan være vanskeligt at være midt i det hele, når forandringerne sker, vil det efterfølgende vise sig at være til stor gavn