Danske Banks Fredericia og Middelfart-afdelinger bliver slået sammen til ét stort rådgivningscenter. Danske Bank i Fredericia flytter fra den ikoniske bygning i Gothersgade til PortHouse ved havnen i Fredericia. Filialdirektør Dorthe Rasmussen og hendes team er klar til at byde kunderne velkomne i de nye rammer.
Det er aldrig en let beslutning at rykke fra kendte rammer, som dem Danske Bank har udfyldt i Fredericia gennem årtier, men ændringerne i kundernes adfærd og bankernes univers, åbner nu et nyt kapitel for Danske Bank.
– Det, der lægger bag og den primære grund til, at vi nu vælger at rykke sammen på tværs af bæltet, der er jo et ønske om at imødekomme kundernes ændrede adfærd og måden at bruge banken på, og et ønske og en ambition om at være til stede, der hvor kunderne bruger os, slår filialdirektør Dorthe Rasmussen fast.
Der er sket meget i bankernes univers de senere år, og de nye måder at bruge en bank på tager nærmest nye former dag for dag. Det samme gælder kundernes behov, der har ændret sig markant over tid.
– Vi oplever at kunderne i dag bruger os på en anden måde, end de har gjort tidligere. Jeg tror også, at hvis vi kigger tilbage i tiden, så har vi for mange været beliggende på hovedgaden i byen, byens centrum, hvor man kunne komme ind med sin bankbog og betale regninger. I dag oplever vi en ændret adfærd, vi oplever at filialnettet som bekendt tidligere og den mobilebank, den digitale hoveddør, er rykket i lommerne på kunderne. Kunderne kan i dag på netbank og mobilebank betale deres regninger, overføre penge, valuta og ændre kortbestilling, så det er altså en stigende digital rejse, vi ser hos vores kunder, forklarer Dorthe Rasmusen.
Behov for specialister
Men der er stadig brug for banker, bankansatte og finansiel rådgivning, og den vil Danske Bank i Fredericia og Middelfart tilbyde digitalt, men også fysisk i de nye rammer i PortHouse fra den 20. november 2023.
– Det er helt rigtigt, at i takt med, at vi ser den stigende brug af digitale løsninger og muligheder, så oplever vi også en stigende efterspørgsel efter den gode komplekse rådgivning, og det at vi for kunderne kan stille en specialist ved deres side, når de her store beslutninger i livet skal træffes af økonomisk karakter for bolig, investering, pension og formoptimering. Det er et stigende ønske for kunderne, at vi er til stede når det er relevant for dem og afgørende, og det er blandt også det, vi ønsker at gøre mere inde for vores nye rammer i det nye rådgivningscenter Lillebælt, fortæller Dorthe Rasmussen.
Selvom det bliver muligt at mødes fysisk i rådgivningscenter Lillebælt hos Danske Bank, så er der mange kunder, der foretrækker den virtuelle udgave, så længe rådgivningen er personligt.
– Rigtig mange af vores kunder oplever jo personlig rådgivning, også når vi møder dem virtuelt. For nogle giver det rigtig god mening, et virtuelt rum med det tidspunkt, der passer kunderne, hvor vi mødes for åben skærm med kamera med mulighed for at dele skærmen, for andre er det vores personlige rådgivning i vores fysiske rammer, præcis som vi kender det i dag. Noget af styrken, også i vores nye rådgivningscenter Lillebælt, er jo at kunderne kan møde os præcis, som de gør i dag. Vi indretter os både med de fysiske møderum, som vi kender fra tidligere og samtidig en lang række af de virtuelle rum, hvor vi møder kunderne ved kamera, fortæller Rasmussen.
Selvom Danske Bank rykker fra en ikonisk placering i Gothersgade med udsigt til byens puls og rådhuset i Fredericia, så er de nye rammer med udsigt over Lillebælt også fantastiske. Det er filialdirektøren ikke i tvivl om.
– Det nye bliver jo et nyt kapitel, vi sammen tager hul på med en flok dedikeret medarbejdere og en masse kunder, både nye og bestående, og det er rigtigt, at når vi tager et valg om at flytte til en ny lokation med moderne lækre lokaler og udsigt udover Lillebælt, så er det samtidig også et valg om at fraflytte fra en historisk flot bygning, rigtig mange kvadratmeter og smukke bygninger, og jeg håber også at kunderne og andre kan se, “hold da op, hvad giver det af muligheder”, centralt beliggende i Fredericias midtby, at vi nu alt andet end lige frigiver en masse kvadratmeter fordelt på forskellige etager til gavn for bymidten og det liv, der kan blomstre der, siger Dorthe Rasmussen og uddyber:
– Vi bygger videre på det, der allerede fungerer godt i dag, og du møder uden tvivl en flot dedikeret medarbejdere; 17 stærke spillere, rådgivere, supportere og et lokalt ledelsesteam. Vi vil være tilgængelige både fysisk og virtuelt, og vi oplever faktisk allerede i dag at 60-70 procent af vores møder er virtuelt, så for de kunder, for hvem det er afgørende, der møder vi dem i det virtuelle rum og ellers er vi tilgængelige præcis som tidligere, og som tidligere nævnt i det fysiske rum. Servicen som vi også står til rådighed med for vores kunder, er jo særdeles omkring vores automater, det er jo på de digitale løsninger, lige nu hjælper vi, og får klædt vores kunder løbende på, så de også er trygge omkring ændring og nede på havnen. Fremadrettet har vi åbent i vores serviceafsnit om onsdagen fra 10-13, hvor vores kunder præcis som i dag, og som vi kender det i Middelfart, er tilgængelig og åben en dag i ugen, og dermed fastholdes det også. Samtidig også, hvis jeg må tage den del med, vores automater. Vi har et ønske om, at vi er liggende centralt både i Middelfart og Fredericia. Vi ligger på Vejlevej i dag, vi kommer også til at have beliggenhed her i byen midt i byen.
Åbningen er lige om hjørnet. Nu glæder Dorthe og hendes team sig til at tage imod kunderne i de nye rammer.
– Vi åbner den 20. november. Lige nu er vi jo i gang med at tale med en lang række af vores kunder, orientere dem, fortæller dem og være nysgerrige på, hvad denne her forandringer kommer til at betyde, for dem og for os i det stærke samarbejde, og det fortsætter vi massivt med det næste og de kommende år. Og så glæder vi os til den 20. november, med åbne arme og tager imod de kunder, som har lyst til at besøge os. Helt naturligt i takt med de kunder, der har præferencer for de fysiske møder, der glæder vi os også til at tage imod dem nede i de nye fysiske rammer, fortæller Dorthe Rasmussen.
Nu venter et nyt kapitel for Danske Bank i Fredericia og Middelfart, og det ser Dorthe Rasmussen frem til. Hun er særligt glad for sine rådgivere og den feedback, hun og kollegerne får fra kunderne.
– Det vi rigtig gerne vil, og det ambitionen er, det er jo at sikre, at kunden fortsat har en specialist ved sin side, og vi oplever allerede i dag, at kunderne kvitterer for deres tilfredshed og deres gode oplevelse med os. Når vi har møde med vores kunder i dag, så sender vi også et spørgeskema i forlængelse med det, og der er heldigvis rigtig mange kunder, der melder tilbage og deler deres oplevelse med os. Vi har altså en flot møde-kundetilfredshed på 9,5 ud af en skala fra 1-10, så jeg er rigtig glad for den udvikling, og også at kunderne kvitterer. Samtidig skal jeg også være ærlig at sige, at jeg er enormt stolte over vores dygtige rådgivere, der er dedikeret og kompetente, de er sindssygt dygtige, og det er blandt andet også noget af det, vi skal ud og gøre endnu mere af i rådgivningen ved Lillebælt, slutter Dorthe Rasmussen.