Annonce

KULTUR. På Clay Keramikmuseum i Middelfart kan publikum netop nu opleve årets afgangshold fra Det Kongelige Akademis keramiklinje på Bornholm. Det er en tradition, der betyder meget for museet, fortæller souschef Christina Rauh Oxbøll.

»Den keramiske uddannelse er faktisk det eneste officielle uddannelse, der er tilbage i Danmark, som er statsstøttet og SU-berettiget. For os er det vigtigt at vise den nye generation, der bliver uddannet fra akademiet, og samtidig have fingeren på pulsen i forhold til, hvor keramikken bevæger sig hen. Den afspejler altid sin samtid, og her har de unge en helt anden sensibilitet og tilgang end os, der er lidt ældre,« siger hun.

Et møde med tradition og professionalisme

For de unge keramikere er udstillingen en mulighed for at se deres værker i nye rammer. »Her kommer de ud i en sammenhæng, hvor den historiske keramik er repræsenteret. På den måde forholder de sig til traditionen, som de står på skuldrene af, og går i dialog med den. Samtidig er det en professionel udstillingsplads. Vi håber, at mange af dem bliver ved som keramikere og kan have det som deres fag og levevej i mange år fremover, måske hele livet. Derfor er det også vigtigt, at de får erfaring med at lave en udstilling, formidle deres værker og præsentere dem i professionelle rammer,« siger Christina Rauh Oxbøll.

Keramik som modbillede til tiden

Hun oplever, at interessen for keramik er større end nogensinde. »Keramik er populært som aldrig før. Jeg tror, det handler om den langsomhed, der ligger i materialet, som står i kontrast til vores meget hurtige tilværelser. Når man arbejder med keramik, er der en taktilitet og en sensibilitet, som vi ikke får, når vi sidder foran en skærm. Derfor er keramikken vigtig i dag – den skaber et erfaringsrum, vi har brug for,« siger hun.

En ny generation med egne stemmer

De unge udstillere skiller sig ud ved deres mod og ærlighed. »De er meget optaget af selve materialet, men de tør også vise mere af sig selv. Frem for at tage del i de traditionelle diskussioner om kunsthåndværk og brugskeramik, handler det for mange om, hvem de er som individer. De tager udgangspunkt i egne erfaringer og problemstillinger, og det gør værkerne vedkommende for os andre,« siger hun.

Et eksempel er en af afgangseleverne, der har valgt slet ikke at skabe nyt, men i stedet udstille allerede producerede genstande. »Det bliver meget konceptuelt og rejser spørgsmålet om, hvorvidt vi kan blive ved med at sende nye ting ud i en verden, hvor der allerede er alt for meget. Det er et godt eksempel på, hvordan den yngre generation har fokus på bæredygtighed og ressourcer,« siger hun.

Annonce

Et samarbejde på tværs af generationer

Clay Keramikmuseum ser samarbejdet med akademiet som en vigtig del af fremtiden. »Jeg tænker, at det er vigtigt, at vi holder fast i de her visninger. Vi bruger hinanden til at mødes på tværs af historien og generationerne. Det giver de unge en platform, og det giver os andre mulighed for at følge udviklingen,« siger Christina Rauh Oxbøll.

En særlig ro

Når hun ser tilbage på årets udstilling, er der især én ting, der står klart. »Jeg synes faktisk, det er den ro, vi oplevede. De virker meget selvsikre. Ikke forstået på den måde, at de bare kommer og proklamerer, nu er jeg her. Men værkerne virker forankrede. Hver især har de unge fundet en styrke i materialet og i sig selv. Det lover godt for fremtiden,« siger hun.

Annonce