Uheldet på Lillebæltsbroen i mandags viser, hvor central broen er for infrastrukturen i Danmark. Derfor opfordrer Middelfart Kommune nu til, at arbejdet med en tredje forbindelse over Lillebælt fremrykkes. Det mener borgmester i Middelfart Kommune, Johannes Lundsfryd Jensen (S).

Danmark er bundet sammen af store færdselsårer, som hvert år lægger vejbane til tusindvis af biler og lastbiler. Motorvejen over Fyn er en af de helt store – den forbinder bogstaveligt talt øst med vest. Mange er afhængige af, at varer og mennesker hver dag kan komme på tværs af landet – og mandagens uheld på Ny Lillebæltsbro viser med alt tydelighed, hvad der sker når forbindelserne på tværs bliver kappet over.

Gode folk fra TrekantBrand, Politiet og det øvrige beredskab gjorde en formidabel indsats med at spærre af, slukke branden og få ryddet motorvejen – tak for det!

Men uagtet det gode arbejde fra vores beredskab, så viser uheldet, at blot få timers lukning af Ny Lillebæltsbro er en stor kæp i hjulet for virksomheder og private. Det er ikke bare besværligt, men går ud over produktiviteten i erhvervslivet. Det er ikke første gang, at køretøjer bryder i brand på Ny Lillebæltsbro. I 2013 blev hovedkablet og en hænger beskadiget efter en brand i en lastbil.

– Lillebæltsbroen er en kritisk forbindelse mellem Øst- og Vestdanmark, og vi har brug for, at der er en robusthed sådan at mindre uheld ikke sætter en prop i tingene. Derfor opfordrer vi til, at analysearbejdet frem mod en ekstra forbindelse sættes i gang med det samme, så vi ikke står om fem-syv år med et stort trængselsproblem og en ny forbindelse, som det vil tage mange år at bygge, siger borgmester, Johannes Lundsfryd.

Samtidig vil bilister, der i hverdagen benytter Ny Lillebæltsbro vide, at der er meget tæt trafik. Hver dag krydser mere end 80.000 køretøjer broen, og trafikmængden er steget jævnt de senere år. Hyppigere køer og trængsel går ud over fremkommeligheden, og fortsætter stigningen i trafikken, og ifølge Vejdirektoratet indtræffer der senest i 2030 kritisk trængsel – muligvis endda før.

På Christiansborg har partierne bag den brede politiske aftale Infrastrukturplan 2035 afsat 15 mio. kr. til en strategisk analyse af en ny vej- og jernbaneforbindelse over Lillebælt. Det er skridt i den rigtige retning, men mandagens uheld viser, at der er brug for større robusthed på kritisk infrastruktur som forbindelsen over Lillebælt. Derfor opfordrer Middelfart Kommune til, at analysen rykkes frem og sættes i gang straks.

– Vi har om få år brug for højere kapacitet, og det tager som bekendt lang tid at planlægge og bygge en forbindelse over et bælt. Derfor er forligspartierne nødt til at gribe ind og sætte skub på den her proces. Ellers vil vi opleve en trafikmæssig flaskehals, som vil påvirke fremkommeligheden og erhvervslivets muligheder i store dele af landet, siger borgmester, Johannes Lundsfryd.