Forbrugerombudsmanden har politianmeldt BMW Danmark for at have overtrådt markedsføringsloven ved blandt andet at have markedsført sig som verdens mest bæredygtige bilproducent.

BMW Danmark står overfor en politianmeldelse, idet virksomheden tilsyneladende har anvendt vildledende udsagn i deres markedsføringsstrategi i 2021 og 2022. Forbrugerombudsmanden mener, at de har skabt et falskt indtryk af, at BMW’s køretøjer har en betydelig mindre miljøpåvirkning end konkurrerende bilfabrikanter.

I deres markedsføring brugte BMW formuleringer som “Verdens mest bæredygtige bilproducent”, “Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og “Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”. Disse udsagn blev anvendt på forskellige platforme – herunder BMW’s hjemmeside, Facebook reklamer, outdoor reklamer i Københavns gader samt annoncer på Berlingskes hjemmeside.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at disse udsagn var vildledende og overtræder derfor markedsføringsloven. De miljøvenlige tiltag, som BMW har implementeret, er nemlig normale blandt lignende bilproducenter. I tilføjelse til dette, mente Forbrugerombudsmanden, at BMW’s udsagn gav indtrykket af, at deres biler er mindre miljøbelastende, end de reelt er.

– Når virksomheder fremhæver sig selv med påstande om, at deres produktion har mindre miljøpåvirkning end deres konkurrenters, skal disse påstande selvfølgelig være sande. Hvis ikke, er det ikke kun skadeligt for konkurrerende virksomheder, men det underminerer også den grønne omstilling, da det skaber mistro til disse budskabers troværdighed, siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen

– Hvis virksomheder i stedet for at bruge svævende udsagn, markedsfører sig med specifikke oplysninger om deres indsats for at reducere miljøbelastningen, løber de ikke risikoen for at vildlede forbrugerne. Vi opfordrer virksomheder til at gøre deres markedsføring mere konkret. Dette vil også gavne forbrugerne, da det bliver nemmere for dem at forholde sig til markedsføringen.

Markedsføringsloven § 5, stk. 1, specificerer, at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger, eller vildlede forbrugerne på nogen måde. Derudover specificerer markedsføringsloven § 6, stk. 1, at markedsføring ikke må vildlede ved at udelade eller skjule essentielle oplysninger.

Markedsføringsloven § 13 kræver ydermere, at en virksomhed skal kunne bevise rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.