Lørdag markerede en betydningsfuld begivenhed for kunst- og kulturinteresserede i postnummeret 5500 Middelfart. Det var nemlig dagen for indvielsen af den nyopførte udstillingssal på CLAY Keramikmuseum – en ambitiøs udvidelse, der har krævet en investering på hele 38 millioner kroner. Denne tilføjelse til museet blev ledsaget af åbningen af den spændende udstilling “Playing with Fire”. Med den seneste ombygning og opgradering i sikkerhed er museet nu endnu bedre forberedt på at huse sådanne betydningsfulde udstillinger.

Den royale glans blev tilføjet til denne specielle dag, da H.M. Dronning Margrethe gjorde sin entré ved museet præcis kl. 14:45 i den velkendte bil, Krone 1. Ved hendes ankomst blev hun hjerteligt budt velkommen af museets engagerede direktør, Pia Wirnfeldt. I den officielle modtagelseskomité var også Middelfarts borgmester, Johannes Lundsfryd, CLAYs bestyrelsesformand Erik Jacobsen samt de charmerende blomsterpiger, Hannah Flyvbjerg og Elvira Johnsen.

H.M. Dronningen ved ankomsten. Foto: AVISEN

Efter den varme velkomst fortsatte følget ind i den nye sal, hvor en række taler blev afholdt for at markere anledningen. Finansieringen af denne storslåede udstillingssal har været muliggjort takket være generøse bidrag fra A.P. Møller Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden og Knud Højgaards Fond. Deres støtte blev anerkendt og værdsat under arrangementet. Det er værd at nævne, at denne udvidelsesindsats ikke kun omhandler en ny udstillingssal, men også en gennemgribende sikkerhedsoptimering af museet, tilføjelsen af et nyt magasin samt installationen af en ny og moderne godselevator.

– Nu glæder vi os bare utrolig meget til at tage de nye faciliteter i brug – og til en hverdag uden støj og støv og andre gener for vores gæster og ansatte. Og så kan vi næsten ikke vente med at løfte sløret for den fantastiske åbningsudstilling, som vi har arbejdet på at realisere næsten lige så længe som byggeprojektet, har Pia Wirnfeldt tidligere udtalt.

Edmund de Waal og H.M. Dronningen. Foto: AVISEN

Under hendes besøg på udstillingen blev H.M. Dronningen først ledsaget af den engelske kunstner og forfatter, Edmund de Waal. Edmund de Waal havde fået den ære at kuratere udstillingen, som på unik vis fremviser Axels Saltos betagende arbejde inden for keramik, tekstildesign, papirarbejde og litteratur. Desuden er udstillingen beriget med de Waals egne kreationer, herunder den imponerende porcelænspavillon “the burning now”.

Dronningens fascination for udstillingen blev så indlysende, at hun valgte at afvige fra den oprindeligt planlagte rute. Selvom rundvisningen var planlagt til at slutte ved en bestemt sektion, lod hendes majestæt sig guide videre, dybere ind i udstillingens skønhed, af Pia Wirnfeldt. Denne spontane ændring i planen vidnede om Dronning Margrethes genuine begejstring for udstillingen, som CLAY beskriver som deres mest ambitiøse projekt, udført i tæt samarbejde med Edmund de Waal.

H.M. Dronningen og Pia Wirnfeldt. Foto: AVISEN

Igen ved 17-tiden forlod H.M. Dronningen CLAY igen, og hun kan se tilbage på udstilling, som hun som kunstinteresseret tydeligvis synes om. Besøget på CLAY var Hendes Majestæts andet på otte år, da hun også i 2015 æresgæst, da første etpape af museets udvidelse blev indviet.