Nu bliver det nemmere at gå eller tage cyklen i skole, på arbejde og ud i naturen. I de kommende år bliver 25 stiprojekter realiseret, som skal forbedre forholdene for bløde trafikanter og forbinde stisystemerne i hele kommunen.
En sikrere skolevej for børnene i Fjeldsted-Harndrup og i Strib er to af de projekter, som vil blive realiseret i de kommende år. Aftaleparterne bag ny politisk aftale har i alt udvalgt 25 stiprojekter, og der følger penge med.
Højt prioriteret er skolestier og pendlerstier, som skal fremme trafiksikkerheden og få flere til at cykle. Det samme gælder stier, som binder lokalsamfundene i kommunen bedre sammen internt og på tværs, og der har været et stort ønske om at færdiggøre nogle af de rekreative stier, som allerede er igangsat.
Stiplanen 2025 er blevet til i samarbejde med lokaludvalgene, som er kommet med forslag til stisystemer lokalt.

I perioden 2025-2030 bliver der afsat 60 millioner kroner til stier. Aftalen omfatter desuden stier for 20 millioner kroner, som vil blive gennemført i forbindelse med byudviklingen i lokalområderne.
– Jeg er rigtig stolt af den her aftale, som vil gøre Middelfart Kommune til et endnu mere attraktivt sted at leve, bo og besøge. Ved at forbedre trafiksikkerheden og tilgængeligheden for bløde trafikanter på vejen til skole, arbejde, uddannelse, fritidsaktiviteter og naturoplevelser, får vi flere til at gå eller vælge cyklen. Det er godt for både den mentale og fysiske sundhed, det mindsker CO2-udledningen og trængslen på vejene, og det øger sammenhængskraften i lokalsamfundene, siger Johannes Lundsfryd Jensen, borgmester i Middelfart Kommune.
Parterne bag aftalen fastholder at afsætte midler til at realisere cykelstien på Bubbelvej mellem Ejby og Brenderup, Banestien mellem Vejlby og Asperup samt forlængelsen af Lillebæltstien, så den smelter sammen med Assens kommune i syd og Nordfyns kommune i nord. Der vil desuden blive etableret fire sløjfer ved Viby Å, Fønsskov, Eskør og Brende Å, så vandrere på Lillebæltstien kan tage mindre rundture i lokalområderne.
Pulje på 9,5 mio. kr. til erhverv
Aftaleparterne ønsker også at imødekomme stier, som er mere erhvervsrettede, og som skal sikre cykelstier til medarbejdere. Som en del af aftalen bliver der derfor afsat en pulje på 9,5 millioner kroner, og Middelfart Kommune vil nu gå i dialog med de lokale virksomheder om mulige placeringer.
Ny stiplan bliver pejlemærke for stier i fremtiden
De samlede forslag til stisystemer fra lokaludvalgene, som har indgået i forhandlingerne, udgør en samlet sum på 345 millioner kroner. Projekterne vil blive beskrevet i en ny stiplan, Stiplan 2025, som er på vej. Den vil blive pejlemærke, når der afsættes midler til stier i kommende budgetforhandlinger.
Den nye stiplan bygger ovenpå den gamle fra 2015. Stiplan 2015 bestod af 42 stiprojekter, hvoraf de 37 er færdige eller er i proces, og de fem resterende projekter er blevet overført til den nye stiplan.
Aftaleparterne er enige om, at de kommende stiprojekter vil gøre en markant forskel for både trafik- og naturoplevelser i Middelfart Kommune.
Kaj Johansen fra Socialdemokratiet understreger vigtigheden af, at stierne både øger trafiksikkerheden og fremmer sundhed:
– Vi er glade for at være en del af aftalen. Den er med til at gøre vores skoleveje sikrere og øge vores muligheder for at komme ud i den smukke natur. Det understøtter både trafiksikkerhed, sundhed og glæden ved at vandre. Stierne skal også være med til at binde vores lokalsamfund sammen og gøre det lettere at komme rundt i kommunen. Vi ser denne aftale som det første meget store skridt og håber på, at vi i fremtiden kan finde økonomi til endnu flere stier i hele kommunen, siger han.
Venstres Anders Møllegaard fremhæver den brede opbakning til projektet, men påpeger de økonomiske udfordringer:
– Vi er rigtig glade for, at vi har fået lavet den her stiplan, som tilgodeser en masse borgere. Fra Venstres side er vi særligt glade for at kunne hjælpe skolebørnene trygt på vej. Der er kommet ønsker for samlet 345 mio. kr., men der er 80 mio. til rådighed. For at binde stisystemerne og dermed lokalsamfundene sammen er vi derfor nødt til at udpege nogle projekter og at søge statslig støtte til stien mellem Ejby og Brenderup.
Christian Lynggaard Pedersen fra Det Konservative Folkeparti udtrykker stor tilfredshed med samarbejdet i forbindelse med aftalen:
– Vi Konservative er meget tilfredse med denne sti-aftale, der bygger på godt samarbejde med forvaltning og de andre aftaleparter. Lokaludvalgene har også stor fortjeneste i denne aftale, da de har været gode medspillere i at udpege, hvad der er vigtigt i deres lokalområde. Stierne vil uden tvivl komme rigtig mange lokale borgere samt turister i alle aldre til stor gavn, i form af for eksempel større trafiksikkerhed, flere motionsmuligheder og flotte naturoplevelser.
Steffen Daugaard fra Dansk Folkeparti ser også aftalen som en grundig og velovervejet proces, men påpeger, at der stadig er plads til forbedringer:
– Dansk Folkeparti er meget tilfredse med aftalen. Den er både gennemarbejdet og grundig. Processen har været fin, og alle hjørner af kommunen er med. Noget af det vi gerne ville have haft med, kan komme med i det videre trafiksikkerhedsarbejde. Skolevej og tryghed i trafikken er vigtige elementer for Dansk Folkeparti.
Fra SF lyder det enstemmigt positivt om aftalen, især i relation til børns sikkerhed:
– Det er helt fantastisk, at der nu er flere stier på vej i hele kommunen. For SF har skolebørns mulighed for at kunne cykle trygt og sikkert til skole været en vigtig prioritet, så det er rigtigt positivt med flere cykelstier til skolerne. Derudover er det godt, at vi har mulighed for at sikre en række stier, der giver bedre cykelforhold lokalt og mellem lokalsamfund. I SF tror vi på, at aftalen vil bidrage til større trafiksikkerhed, grønnere transport, bedre sammenhængskraft og flere gode oplevelser i naturen, siger Linda Johnsen fra SF.