Middelfart Kommune står i øjeblikket uden en borgerrådgiver, efter at Lonnie Hansen har opsagt sin stilling for at søge nye udfordringer. Dette har skabt bekymring blandt byrådsmedlemmer og borgere, der har haft glæde af hendes støtte og vejledning. Jonas Jensen fra Danmarksdemokraterne, som sidder i byrådet, udtrykker stor bekymring for konsekvenserne af denne opsigelse.

Opsigelsen fra Lonnie Hansen kom ud af det blå. Hun informerede selv byrådet pr. mail, men det var ikke noget, som Jonas Jensen havde set komme. Hvad der nu skal ske med borgere, der henvender sig, ved han ikke.

– Det er utroligt vigtigt, at vi har denne borgerrådgiver. Uanset hvor mange sager hun har haft, har hun hjulpet borgerne med at forstå systemet. Jeg er bekymret på vegne af de borgere, der ringer i dag og ikke kan få den gode hjælp, de har været vant til at få. Jeg håber, at vi ansætter en ny snarest, så borgerne igen kan få hjælp.

Lonnie Hansens opsigelse kom som en komplet overraskelse for mange i Middelfart Kommune, ikke mindst for byrådsmedlem Jonas Jensen. Beskeden om hendes afgang nåede ham på en helt almindelig dag, hvor han ikke havde nogen anelse om, hvad der var på vej. Det var gennem en personlig mail, at Hansen informerede Jensen og resten af byrådet om sin beslutning om at forlade sin stilling som borgerrådgiver. Jensen beskriver, hvordan han åbnede sin indbakke og fandt en besked fra Hansen, som han læste med stigende uro.

– Jeg fik en mail fra Lonnie, hvor hun skrev, at hun ville prøve noget andet. Da jeg læste den, fik jeg en klump i maven, da jeg har været virkelig glad for Lonnie. siger Jonas Jensen.

Han understreger, at Hansens arbejde har haft en stor og gennemgribende betydning for kommunen. Lonnie Hansen har ikke blot udfyldt rollen som borgerrådgiver på en kompetent måde, men hun har også formået at skabe en mere transparent og tillidsfuld relation mellem borgerne og kommunen. Hendes indsats har bidraget til at løse en bred vifte af borgerhenvendelser, hvilket har resulteret i en mere effektiv og borgerorienteret offentlig administration.

– Hun har bevist med den sidste rapport, hun kom med, at der er brug for hende. Jeg har talt med flere borgere, som har besøgt hende, og de har alle været glade og positive over samarbejdet, forklarer Jonas Jensen

Jonas Jensen understreger kraftigt, at rollen som borgerrådgiver bør blive en fast del af kommunens tilbud og ikke blot en midlertidig løsning. Siden stillingen blev introduceret for to år siden som en del af en prøveperiode, har borgerrådgiveren vist sig at være en uvurderlig ressource for både borgere og kommunale medarbejdere. Den to-årig prøveperiode har givet kommunen mulighed for at evaluere effektiviteten af denne funktion, og resultaterne har været klare og overbevisende.

– Det skal være en permanent funktion. Uanset om borgerrådgiveren finder to, ti eller 100 fejl, så handler det om, at borgerne møder nogen, de føler sig trygge ved. Det er vigtigt for retssikkerheden i Middelfart Kommune, slutter Jonas Jensen.

Danmarksdemokraten forventer, at byrådet snarest muligt sætter sig ned og finder ud af, hvad der skal ske med borgerrådgiverfunktionen i Middelfart Kommune.