En ny rapport offentliggjort af Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark fastslår, at danske skoleelever sjældent får mulighed for medbestemmelse i undervisningen, og at dette har betydelige konsekvenser for deres trivsel og motivation.
Undersøgelsen, som omfatter besvarelser fra 1.836 elever, afslører, at 6 ud af 10 elever sjældent eller aldrig har indflydelse på undervisningens indhold og metode. Rapportens resultater lægger ifølge Børnerådet op til en debat om, hvorvidt det danske skolesystem overholder FN’s børnekonvention, der sikrer børn ret til indflydelse i deres hverdag.
Manglende indflydelse fører til lavere trivsel
Rapporten “Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv” afslører en klar sammenhæng mellem elevernes trivsel og graden af deres medbestemmelse. Elever, der føler sig involveret i undervisningen, rapporterer højere motivation og trivsel.
Ifølge rapporten er det kun 7 procent af eleverne, der oplever, at undervisningen ofte tilpasses deres interesser, og 60 procent ønsker mere indflydelse. Forperson for Børnerådet, Bente Boserup, udtaler i et skriv om rapporten:
– Det er helt enkelt: Hvis vi vil have elever, der trives og er motiverede, skal vi give dem medbestemmelse i skolen. Elevernes stemme er nøglen til en folkeskole, der både løfter og engagerer.
Formand for Danske Skoleelever, Caroline Helene Hermansen, tilføjer:
– Når vi elever får medbestemmelse og bliver inddraget, så bliver undervisningen mere end bare en sur pligt. Vores motivation for at lære bliver større, og det bliver mere meningsfuldt at gå i skole. Vi kan kun høste fordele ved inddragelse.
Et potentielt vendepunkt med fagfornyelsen
Ekspertgruppen bag fagfornyelsen arbejder i øjeblikket på nye fagplaner for folkeskolen, som potentielt kan få stor betydning for elevernes medbestemmelse i undervisningen. Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark, understreger i den sammenhæng vigtigheden af elevinddragelse i de nye planer, også med henblik på, at det er en ret.
– Det siger sig selv, at børn har lettere ved at lære, hvis undervisningen tager udgangspunkt i deres interesser og involverer deres perspektiver, så selvfølgelig skal elevernes medbestemmelse fylde mere i de kommende fagplaner. Og det er ikke alene en god idé – eleverne har ifølge Børnekonventionen faktisk ret til at blive inddraget, siger generalsekretæren.
Elevernes stemme skal styrkes i klasselokalet
Rapporten indeholder konkrete cases, der illustrerer betydningen af elevinddragelse. På Langebjergskolen i Humlebæk har man eksempelvis opnået positive resultater med projektbaseret undervisning, hvor eleverne får ejerskab over deres læring. Alberte og Ida fra 6. klasse på skolen fortæller, at skoledagen bliver “meget sjovere”, når de kan være med til at vælge emnerne. Lærer Dorte Ziani fremhæver, at skolens succes med elevinddragelse skyldes, at lærerne træder et skridt tilbage og lader eleverne tage ansvar for læringsprocessen.
Ifølge rapporten opfatter eleverne dog ofte lærernes inddragelse som utilstrækkelig, og mange efterlyser en klarere kommunikation om, hvornår de har medbestemmelse. Over en tredjedel af eleverne ved ikke, om de har mulighed for medbestemmelse, og kun 32 procent oplever, at lærerne informerer dem om, hvordan de kan få indflydelse.
Rapporten anbefaler, at medbestemmelse integreres i fagfornyelsen, og at der investeres i kompetenceudvikling for lærere, så de bedre kan inddrage eleverne i undervisningen. Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark opfordrer desuden til, at elevinddragelseskompetencer bliver en del af lærernes uddannelse.