Middelfart Kommune har tidligere på måneden igangsat en omfattende revision af sin klimaplan, der blev vedtaget i 2020 som en del af DK2020-projektet. Målet er klart: en 70 procents reduktion af klimagasser inden 2030 sammenlignet med niveauet i 1990. Med dette ambitiøse mål kræver klimaplanen en systematisk opdatering hvert fjerde år, og nu er tiden kommet til at tilpasse den til nye udfordringer og muligheder.
Fokus på flere aktører og mere handling
Overskriften for den reviderede klimaplan er “Flere med – mere klimahandling”, som skal understrege behovet for bred inddragelse af flere aktører både inden for kommunens egne rækker og eksternt i samfundet. Dette blev bekræftet på et møde i Klima, Natur- og Genbrugsudvalget den 9. oktober, hvor en række centrale områder for revisionen blev diskuteret.
Klimaplanens struktur består af to hovedspor: et internt spor, der fokuserer på Middelfart Kommune som virksomhed, og et eksternt spor, som omfatter virksomheder, landbrug og borgere i kommunens geografiske område. Det interne spor handler om at gøre kommunen til en klimabevidst aktør, der går forrest som en stor indkøber og arbejdsgiver med 3.600 ansatte. Det eksterne spor fokuserer på at engagere de sektorer, der står for langt størstedelen af CO2-udledningerne – især transport, energi og landbrug.
Social- og Sundhedsudvalget: Klimatiltag i plejehjem og transport
Social- og Sundhedsudvalget har allerede behandlet konkrete forslag til klimatiltag. Ét af de hovedsaglige punkter var elektrificering af transport, hvor der blev foreslået at udvide brugen af elbiler i kommunens flåde og at fremme brugen af elcykler, særligt i hjemmeplejen. Forvaltningen har desuden foreslået at undersøge mulighederne for at give ansatte øget kørselsfradrag eller lignende for at motivere dem til at cykle på arbejde.
Madspild og grønne fødevarer er også i fokus i Social- og Sundhedsudvalgets tiltag. Der blev diskuteret et partnerskab med den lokale virksomhed Perronen, som skal producere flere lokale grøntsager til plejehjemmene. Det blev fremhævet, at forvaltningen allerede har taget initiativer til at reducere madspild, og at økologiske fødevarer er prioriteret, dog uden at følge stramme mærkningskrav, da det har vist sig at være for administrativt tungt.
Et andet forslag, der blev drøftet, er at etablere profilplejehjem med særlige klimaambassadører, som skal motivere både beboere og besøgende til at træffe mere klimavenlige valg i deres hverdag. Samtidig blev der peget på behovet for at uddanne pedeller på plejehjemmene som klima-specialister, så de kan være med til at føre initiativerne ud i livet.
Skoleudvalget: Undervisning og cykelkonkurrencer
Skoleudvalget har ligeledes behandlet deres egne forslag til klimatiltag. Her er der et særligt fokus på at integrere klima i undervisningen, blandt andet gennem udvikling af ensartet klimaundervisningsmateriale på tværs af skolerne.
– Undervise med udgangspunkt i den virkelige verden, besøg hos fjernvarme, vedvarende energi anlæg o.l., lyder det blandt forslagene.
Udvalget diskuterede også konkurrencebetonet undervisning, hvor der eksempelvis kunne indføres præmier for den klasse, der gør mest for klimaet, som fx at genbruge materialer. En månedlig pris for “Månedens klimaklasse” blev nævnt som en mulig tilskyndelse.
Skolerne arbejder også med at fremme klimavenlige transportformer. Det blev foreslået at arrangere cykelkonkurrencer for eleverne, da biltrafikken omkring skolerne fylder meget, og flere børn derfor skal opfordres til at tage cyklen.
– Cyklekonkurrencer i skolerne. Få flere børn til at cykle (bilerne fylder meget omkring skolerne).
Desuden blev der lagt vægt på, at fremtidigt skolebyggeri skal opfylde strenge klimakrav, herunder maksimale CO2-emissioner pr. kvadratmeter.
Skoleudvalget understøtter også kommunens vision om, at børnene i Middelfart skal uddannes til “verdensborgere”, hvor bæredygtighed er et fundamentalt element. Det betyder, at alle skoler i kommunen er forpligtede til at arbejde aktivt med bæredygtighedstiltag, herunder deltagelse i kommunens årlige Klimafolkemøde.
Teknisk Udvalg: Fokus på cykelstier og CO2-reduktion i byggeri
Teknisk Udvalg har også været aktive i diskussionen om klimatiltag. De har blandt andet lagt vægt på at udbygge kommunens netværk af cykelstier for at gøre det mere attraktivt og sikkert for borgerne at bruge cyklen som transportmiddel. Revisionen af kommunens stiplan er i gang, og der er blevet taget hensyn til borgernes ønsker i denne proces. Og så skal stierne ikke kun forbedre transportmulighederne, men også fungere som rekreative områder, der understøtter kommunens overordnede mål om at være en grøn brobygger.
I forhold til byggeri har Teknisk Udvalg diskuteret muligheden for at indføre CO2-redegørelser i forbindelse med vedtagelse af nye lokalplaner. Ved at inkludere en redegørelse om den klimabelastning, som byggeri medfører, vil byrådet få bedre forudsætninger for at træffe mere klimavenlige beslutninger. Tiltaget forventes indført fra 1. januar 2025 som en del af den reviderede klimaplan.
Involvering af eksterne aktører
Et nøgleelement i revisionen er også involveringen af eksterne aktører, herunder virksomheder, landbrug og borgere. Kommunen har planlagt en række workshops og events i 2024 for at engagere disse grupper i klimaindsatsen. Formålet er at skabe forpligtende samarbejder, hvor eksterne aktører bidrager til de nødvendige CO2-reduktioner.
For at sikre en stærkere forankring af klimaplanen i de relevante målgrupper vil kommunen arbejde med såkaldte “tandhjul”, som skal fungere som bindeled mellem kommunen og virksomheder, landbrug og borgere. Middelfart Erhvervscenter vil være tandhjulet for virksomhederne, mens Landboforeninger og lokaludvalg vil være involveret for landbruget og borgerne. Disse tandhjul skal være med til at sikre, at klimaplanens målsætninger bliver omsat til handling.
Revisionsprocessen af klimaplanen forventes afsluttet ved udgangen af 2024, hvor den endelige plan skal godkendes af byrådet. Undervejs vil de politiske udvalg fortsætte drøftelserne om, hvordan klimahandling kan integreres i kommunens daglige arbejde og beslutningsprocesser.