Annonce

FORBRUGER. Stadig flere danskere dropper bilen eller flyet og tager toget på sommerferie rundt i Europa. Den grønne bølge og ønsket om at rejse klimavenligt har gjort togferien populær, men mange rejsende glemmer at tjekke deres rettigheder, inden de hopper på toget. Og det kan koste både penge og ferieglæde.

Ifølge Forbruger Europa er der særligt én ting, du skal være opmærksom på, inden du forlader perronen. Nemlig hvilken type billet, du har købt.

»Med lidt planlægning og viden om rettighederne er du bedre rustet til at håndtere ændringer, forsinkelser og aflysninger. Så kan du bedre nyde rejsen med ro i maven,« siger Lars Arent, direktør i Forbruger Europa.

Hvis du har købt én gennemgående billet til hele rejsen, er du godt stillet, hvis der opstår forsinkelser. I det tilfælde har togselskabet ansvaret for, at du kommer helt frem til din endelige destination. Skulle du eksempelvis blive forsinket undervejs og dermed misse din næste forbindelse, har togselskabet pligt til at finde en alternativ løsning.

Anderledes ser det ud, hvis du selv har sammensat din rejse med flere enkeltbilletter. Her er det nemlig dit eget ansvar, hvis du på grund af forsinkelser ikke når videre med næste tog. Derfor lyder rådet fra Forbruger Europa klart, at man altid bør planlægge med rigelig tid til eventuelle forsinkelser mellem togskiftene.

Bliver toget mere end en time forsinket, er der klare regler, der sikrer passagererne hjælp og kompensation. Du skal tilbydes enten en fuld refundering af billetten eller ombooking til en tilsvarende rejse. Bliver ventetiden lang, har du ret til gratis forplejning og eventuelt overnatning, hvis du strander undervejs.

Annonce

»Husk altid at gemme dine billetter, kvitteringer og beskeder fra togselskabet. Det kan være afgørende dokumentation, hvis du senere skal klage,« understreger Lars Arent.

Kompensationen for forsinkelse ligger på 25 procent af billettens pris, hvis forsinkelsen varer mellem én og to timer, og hele 50 procent, hvis forsinkelsen varer over to timer.

Skulle du alligevel ende med en dårlig oplev­else, anbefaler Forbruger Europa, at du først klager direkte til togselskabet. Kommer du ikke igennem med din klage, kan du rette henvendelse til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, hvis togselskabet er dansk. Er selskabet udenlandsk, træder Forbruger Europa selv til med hjælp og rådgivning.

Endelig minder Forbruger Europa om, at togpersonalet er gode at tage fat i, hvis noget går galt under rejsen. De kan både hjælpe dig med at finde alternativer, dokumentere forsinkelser og sikre, at du kender dine muligheder for at komme videre.

Dermed kan du lettere bevare roen og nyde ferien – også selvom turen mod solen skulle blive længere end planlagt.

Annonce