Siden 2010 er antallet af køreplantimer faldet betydeligt i flere landsdele, herunder på Fyn. Ifølge erhvervsorganisationen DI Fyn har det skabt problemer for pendlere og virksomheder, der forsøger at rekruttere medarbejdere. I Middelfart er busdriften reduceret med 22 procent, men ifølge Regitze Tilma (V), der både sidder i kommunens tekniske udvalg og bestyrelsen for FynBus, er udviklingen ikke så sort-hvid, som den fremstilles.

– I Middelfart kører der jo ikke færre busser. Vi bruger samme pengemængde, som vi hele tiden har gjort. Så det er ikke, fordi kommunen har skåret ned på busdriften, siger hun.

Et ændret transportmønster

Tilma fremhæver, at en række faktorer har ændret danskernes rejsevaner. Flere har i dag adgang til bil, som er blevet billigere og mere brændstoføkonomisk, og coronapandemien har sat sig varige spor i måden, vi arbejder og bevæger os på.

– Vi kan jo sige, at vi er sådan lidt velsignede med, at vi har en togbane, der kører lige midt igennem kommunen, så vi kan køre busser til og fra der. Og det betyder jo, at vi laver opkoblinger, vi har nogle meget stærke knudepunkter, forklarer hun.

Ifølge Tilma er det ofte ikke selve bussen, der er udfordringen, men adgangen til den.

– Man starter et sted og slutter et andet. Når man tager bussen, handler det ikke kun om selve turen, men også om at komme til og fra den. Nogle gange er det dét, der er besværligt – ikke selve bussen. Hvis du for eksempel skal cykle tre kilometer for at nå det nærmeste stoppested, kan det være dér, problemet opstår, siger hun.

Flextur og Plustur som supplement

Middelfart Kommune har ikke skåret i budgettet til kollektiv transport, men har omlagt en del af midlerne for at sikre en mere fleksibel løsning. Kommunen har satset på alternativer som Flextur og Plustur – transportformer, hvor borgere kan bestille en tur med kort varsel og blive kørt fra dør til dør eller til nærmeste knudepunkt.

– Det betyder så også, at vi kan lave nogle mere lokale løsninger, for eksempel med de her Plustur og Flextur. Og det er der egentlig, jeg tænker, den der mere individualiserede busdrift, eller mobilitetsdrift, at den tror jeg, vi vil have rigtig stor gavn af, siger Tilma.

Ordningen er ikke en direkte erstatning for faste busruter, men en måde at sikre, at kollektiv transport fortsat dækker behovene i områder, hvor passagertallet ikke kan bære en fast rutetrafik.

– Noget af det nye, vi kigger på, er at sætte bestillingsfristen ned til en time, så du kun skal bestille en time i forvejen i stedet for de nuværende to timer, fortæller hun – et forslag, der forventes at komme i høring her i februar.

Prioritering af skoleelever

DI Fyn frygter, at manglen på busafgange vil gøre det sværere for virksomheder at tiltrække arbejdskraft, men Tilma mener, at en ren fokusering på antallet af bustimer ikke giver et retvisende billede af transportmulighederne.

– Vi prøver jo selvfølgelig at understøtte busdriften der, hvor vi mener, der er et potentiale for nogen, der tager bussen, og så prøver vi at lave en sammenkobling til hele den kollektive sektor, så den også hænger godt sammen med togdriften, siger hun.

Hun erkender, at kommunen har prioriteret bestemte grupper – især skoleelever – men understreger, at beslutningerne træffes på baggrund af trafikmålinger.

– Vi har været nødt til at kigge på trafiktallene og vælge, hvilke afgange der var de vigtigste. Hvor var det, at der var nogen, der ville tage bussen? Man kan jo sige, at det er lidt hønen eller ægget. Er det bussen først, eller passageren først?

Samkørsel skal afhjælpe transportbehovet

Foruden Flextur og Plustur arbejder kommunen også med samkørsel for at forbedre mobiliteten, både for pendlere og skoleelever.

– Vi har stort fokus på samkørsel, og det er noget, vi arbejder meget med i kommunen. Det handler om at køre sammen, hvad enten det er til sport eller arbejde – vi har det også på rådhuset. Derudover har vi netop indført en ny ordning, hvor man kan få dækket en del af udgifterne, hvis man kører sammen med sine klassekammerater til gymnasiet, for eksempel, siger hun.

Tilma ser ikke omlægningerne som en afvikling af den kollektive trafik, men som en udvikling, hvor kommunen ikke blot fastholder traditionelle busruter, men også afprøver nye metoder for at sikre mobilitet til så mange borgere som muligt.

– Så det er ikke fordi, vi prøver at udvande den traditionelle drift – den er, som den plejer. Men vi prøver ret mange andre ting rundt om den, afslutter hun.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her