En ny analyse fra CEPOS afslører, at danske kommuner har potentiale til at forbedre folkeskolens faglige niveau uden at øge de offentlige udgifter. I analysen fremhæves især Kolding som en af de kommuner, der allerede får mest ud af deres ressourcer, mens kommuner som Fredericia, Middelfart og Vejle har plads til at forbedre deres produktivitet.

CEPOS’ analyse viser, at der er betydelige forskelle på, hvor effektivt danske kommuner formår at drive deres folkeskoler. Kolding Kommune skiller sig ud som en af de mest produktive, hvor skolerne leverer solide faglige resultater uden at bruge flere penge end nødvendigt. Denne effektive ressourceudnyttelse gør Kolding til et forbillede for andre kommuner, der ønsker at opnå bedre resultater inden for de eksisterende rammer. Kolding har allerede en høj produktivitet, og derfor peger analysen på, at kommunen er tæt på at udnytte sit fulde potentiale. Alligevel er der små muligheder for optimering, der kan frigøre et mindre beløb, som kan geninvesteres.

I Fredericia er billedet lidt anderledes. Med en produktivitet på 86 % peger analysen på, at der er plads til forbedringer i måden, kommunen udnytter sine ressourcer på. Analysen anslår, at Fredericia kan frigøre cirka 49,3 millioner kroner, hvis kommunen optimerer sin produktivitet til det niveau, som de bedste kommuner i landet har opnået.

Middelfart klarer sig godt i analysen med en produktivitet på 97 %. Kommunen har allerede gjort en flot indsats for at sikre, at ressourcerne bliver brugt effektivt, men der er stadig mulighed for små justeringer, der kan frigøre omkring 6,4 millioner kroner, som kan bruges til at forbedre skolerne yderligere eller til andre kommunale formål.

Vejle Kommune har ifølge analysen også potentiale for forbedring. Med en produktivitet på 89 % ligger Vejle lige under det optimale niveau. Hvis Vejle formår at optimere sin produktivitet, kan kommunen frigøre op mod 94,1 millioner kroner, som kan geninvesteres i skolerne eller bruges til andre vigtige kommunale prioriteringer.

Mere for pengene i folkeskolen

CEPOS peger i analysen på, at der samlet set kan frigøres mellem 3,8 og 5,2 milliarder kroner på landsplan, hvis alle kommuner formår at nå op på produktivitetsniveauet hos de mest effektive. Dette besparelsespotentiale kan enten geninvesteres i skolerne for at hæve det faglige niveau, bruges på andre velfærdsområder eller tilbageføres til borgerne som skattelettelser.

For Kolding, Fredericia, Middelfart og Vejle betyder det, at der er forskellige muligheder for at optimere og få mere ud af de ressourcer, der allerede er til rådighed. Kolding er allerede i front, mens Fredericia, Middelfart og Vejle har potentiale til at frigøre henholdsvis 49,3, 6,4 og 94,1 millioner kroner.

Fokus på det faglige løft

I en tid, hvor der ofte tales om behovet for flere penge til folkeskolen, viser CEPOS’ analyse, at der er betydelige forbedringsmuligheder inden for de eksisterende økonomiske rammer. Det handler om at sikre, at pengene bruges på den mest effektive måde, så eleverne får den bedst mulige undervisning, og kommunerne får mest muligt ud af deres budgetter.

For kommuner som Fredericia, Middelfart, Vejle og Kolding er analysen en opfordring til at se nærmere på, hvordan de kan optimere deres skolevæsen yderligere – og dermed give eleverne en endnu bedre skolegang uden at skulle skrue op for budgetterne. Det handler om at lære af de bedste, udnytte ressourcerne optimalt og sikre, at folkeskolen fortsat er en stærk grundpille i det danske uddannelsessystem