Kunsten at lede er også kommunikation. Og i kommunikationen er en vigtig del også at kunne positionere sig. Ikke bare fysisk, men også mentalt. Ikke mindst for lederen spiller det en stor rolle bevidst at kunne positionere sig i forhold til det perspektiv og den vinkel, som lederen selv vælger at kommunikere ud fra. Bevidst at kunne tage andre ”briller” på og ”belyse” verden ud fra andres perspektiver og ståsteder er et ofte overset, men stærkt kommunikationsværktøj, som ledere og mennesker, med stor fordel kan anvende i interaktionen med hinanden. Det handler denne artikel om.
Indledning
Tidligere har jeg skrevet om ”Det handler om Ledelse” og ”Den visions-nære Leder” (se link til artiklerne nederst i denne artikel). En fællesnævner for artiklerne var og er, at God Ledelse også handler om at kunne positionere sig, ikke bare i forhold til magt og indflydelse, men også helt konkret i den direkte interaktion og kommunikation med andre. T- og U-modellen, som jeg netop har skrevet om handlede om at kunne bevare overblikket og samtidigt udnytte evnen til at skabe et tilstrækkeligt indblik at lede efter. Nogle ledelsesmodeller taler om, at vi som ledere skal kunne bevæge os fra ”nærhed” til ”distance” og tilbage igen. Indblik og udsyn. Andrea modeller om at leve livet, som om du lever livet i en robåd og kigge bagud, eller om at leve livet, som om du lever livet i en kano og kigge fremad (spejderlederen Robert Baden Powell), ja faktisk at kunne begge dele vil jeg sige. Mange ledelsesmetaforer kredser om disse og denne vigtige T-U-lederegenskab. 1. – 2. – 3. positions–modellen supplerer disse ledelsesmodeller og kommunikationsværktøjer godt og effektivt.
1. – 2. – 3. position (123-modellen)
123-modellen anviser en konkret, enkel og effektiv kommunikationsstrategi, som lederen især og alle andre kan anvende, når vi overvejer vores interaktioner, og når vi konkret interagerer med andre.
Modellen består i, at lederen undervejs i sine forberedelser og i sin direkte interaktion med andre mentalt vælger, at indtage en af de tre følgende positioner:
Den første mentale position er positionen og rollen som sig selv.
Den anden er positionen og rollen som den anden eller de andre, som lederen interagerer med.
Den tredje position og rolle er en ”ude-fra-og-ind-position”, som om man er ”fluen på væggen”.
Ved mentalt at skifte mellem disse tre mentale positioner og roller undervejs i kommunikationen, så tvinger lederen sig selv til at se temaet og sagen, som kommunikationen handler om, ikke alene fra sin egen position, ståsted og synsvinkel, men også handler om at se temaet og sagen fra de andres position, ståsted og synsvinkel, samt ser det fra et ”ude-fra-og-ind” position og blik.
Det kræver naturligvis, at lederen lytter til og ser efter, hvad de andre deltagere i samtalen siger, gestikulerer og gør. Lederen fornemmer samtidigt stemningen og følelserne hos den enkelte deltager i kommunikationen, sig selv og måske også udenforstående. Lederen bruger hele sit sanseapperat og sin acuity (sanseskarphed). Lederen får dermed et indblik i den feedback de andre deltagere sender tilbage på baggrund af lederens kommunikation. Tilsvarende lægger lederen mærke til reaktionen på egen feedback til andres kommunikation. Kommunikationen kan ses som et uendeligt netværk og loops af interaktioner på kryds og tværs. Jo mere sanseskrap lederen er, jo flere data kan lederen indsamle og dermed forbedre sin egen kommunikation og budskaber allerede mens kommunikationen og interaktionen foregår og selvfølgelig også efter.
At kunne veksle mellem ens egen mentale position (1. position) og de andres (2. position) er en væsentlig faktor og forudsætning for at kunne samskabe holdbare og kreative fællesløsninger. Løsninger der baseres på de kompetencer, der sættes i spil, og som lederen lader komme til orde i interaktionen.
Den tredje position (3. Position) tager lederen mentalt op i helikopteren: Positionen giver lederen et ”ude-fra-og-ind-blik” på, hvad der foregår rundt om bordet, eller hvor kommunikationen nu foregår. I 3. position har lederen mulighed for at danne sig nye indsigter til gavn for sin kommunikation i 1. og 2. position:
For det første kan lederen i 3. position danne sig et mentalt overblik over, om kommunikationen, mødet, samtalen (eller hvad det nu er, der foregår) er på rette kurs.
For det andet sker der det, når man går i 3. position og ”ud af selve kommunikationsituationen”, at følelserne om ikke helt – for en stund – trækkes ud af kommunikationen, så dog dæmpes markant. De egentlige kommunikations-budskaber ses og høres derved ofte mere skarpt og præcist fra denne position. “Følelses-støjen” dæmpes – sanseskarpheden skærpes.
For det tredje kan lederen i 3. position bliver opmærksom på de underliggende kommunikationsmønstre, som den samlede kommunikation i 1. og 2. position ikke er i stand til at afdække. Det kan være ”interne kommunikationsmønstre” mellem to-tre mødedeltagere undervejs i mødet. Og det kan være subtile non-verbale kommunikationsmønstre fra den enkelte deltager i kommunikationssituationen.
Og det kan være flere andre ting på spil. Ved at afdække disse mønstre i 3. position, kan lederen bringen den viden tilbage og anvende den i både 1. og 2. position og dermed styrken den samlede kommunikation i rummet.
Eksempel på at anvende af 123-modellen
Til de forberedte møder anvender jeg altid 123-modellen. Når dagsordenen og mødedeltagerlisten er klar, går jeg mentalt mødet igennem pkt. for pkt. Jeg kigger deltagerlisten igennem. For hver eneste deltager husker jeg tilbage på, hvornår jeg sidst mødte vedkommende. Husker på hvad vi talte om, og hvad der er sket siden da. Forhold som kan have indflydelse på vores relation under det kommende møde. Derefter ”afspiller jeg mødet som en film” for mit indre blik, hvor jeg forestiller mig mødet gennemført i den bedst mulige udgave ud fra den drejebog, som jeg har tænkt mødet bedst muligt kan gennemføres efter. De tre positionen afprøves og testes af. Det giver ofte god anledning til efterfølgende justeringer inden det virkelige møde.
I de mere tilfældige møder anvender jeg også 123-modellen, dog mere intuitivt, men ud fra samme principper som for de forberedte møder. ”Filmen” formes blot undervejs i interaktionen.
Efter hvert møde giver jeg mig selvfølgelig også lejlighed og tid til en kort selv-feed-back, hvor 123-modellen også sættes i spil.









