POLITIK. Den nye landsdækkende undersøgelse af hjemmehjælpen viser, at Middelfart står stærkt, når det gælder borgernes tilfredshed. Hele 81 procent af hjemmehjælpsmodtagerne er tilfredse eller meget tilfredse med den hjælp, de får, og gennemsnittet ligger på 4,1 ud af 5 – en anelse over landsgennemsnittet. For byrådsmedlem Linda Johnsen (F) fra Social- og Sundhedsudvalget er det et resultat, der både vækker glæde og stolthed.
»Jeg bliver da bare rigtig glad. Og jeg bliver stolt. Jeg synes, det er en virkelig flot tilfredshedsgrad. Den bekræfter også den undersøgelse, vi selv fik lavet sidste år, hvor vi også lå højt. Det viser, at der må være nogle rigtig gode medarbejdere,« siger hun.
Men bag tallene gemmer sig også en mindre gruppe utilfredse borgere. Syv procent svarer, at de er utilfredse eller meget utilfredse. For Linda Johnsen er det vigtigt, at man ikke lader de svar glide ud i gennemsnittet. »Vi har ikke drøftet rapporten i udvalget endnu, men det kommer vi til her i efteråret. Det er altid vigtigt at se på, hvad utilfredsheden dækker over. Er det tidspunktet for besøgene, er det manglen på genkendelighed, eller er det noget helt andet? Det er den slags, vi skal dykke ned i,« siger hun.
Undersøgelsen viser, at borgerne især er glade for den personlige pleje. Ni ud af ti er tilfredse eller meget tilfredse, hvilket er blandt de højeste scorer. »Det er virkelig flot,« siger Linda Johnsen. Til gengæld halter tilfredsheden på rengøringsområdet, hvor 19 procent er utilfredse. »Det er jo en af de svære. Der bliver brugt rigtig mange ressourcer på de andre områder, og måske ikke helt så meget på rengøringsdelen. Det gode er, at vi med frisættelsen og nu også den nye ældrelov arbejder mere helhedsorienteret. Det betyder, at man sammen med borgeren kan finde ud af, hvad der er vigtigst i dag. Er det rengøring, er det personlig pleje, eller er det noget andet. Det håber jeg kan rykke billedet i en mere positiv retning,« siger hun.
Et andet område, hvor rapporten peger på en udfordring, er kontinuiteten. Kun 29 procent oplever i høj grad, at det er de samme medarbejdere, der kommer i hjemmet. »Vi har organiseret hjemmeplejen i tværfaglige teams netop for at skabe mere genkendelighed. Det betyder, at det så vidt muligt er de samme medarbejdere, der kommer hos borgerne. Men sygdom og udskiftning kan vi ikke gardere os imod. Det er dog et område, vi hele tiden arbejder med, fordi vi ved, hvor vigtigt det er for borgernes tryghed,« siger Linda Johnsen.
Rapporten viser også, at selvbestemmelsen er lav. Kun 40 procent oplever i høj grad at have indflydelse på, hvordan hjælpen gives. For Linda Johnsen er det et centralt punkt. »Selvbestemmelse hænger tæt sammen med livskvalitet. Jeg synes i høj grad, at hjemmeplejen i Middelfart arbejder i den retning, men vi kan blive endnu bedre. Med helhedsplejen bliver man visiteret til en plejepakke, og så skal man sammen med borgeren finde ud af, hvordan vi bruger den. Det er reelt selvbestemmelse, og jeg tror, det vil løfte tallene fremover,« siger hun.
Livskvalitet er i det hele taget et tema, som rapporten går tæt på. Ti procent af borgerne vurderer deres livskvalitet som dårlig eller meget dårlig, mens hver fjerde oplever, at de kun i lav grad eller slet ikke kan lave ting, de sætter pris på. »Kommunen har et stort ansvar. Medarbejderne, der kommer i hjemmene, kan lytte og høre, hvad borgeren har brug for. Nogle gange handler det slet ikke om rengøring eller pleje, men om ensomhed og manglende netværk. Her kan vi som kommune understøtte og bygge bro til fællesskaber. Det er små ting, der kan gøre en stor forskel,« siger Linda Johnsen.
Et andet punkt, hvor der er plads til forbedring, er samarbejdet med de pårørende. Rapporten viser, at 54 procent oplever, at de bliver godt inddraget, men 15 procent svarer nej. Linda Johnsen vil dog gerne drøfte det mere i udvalget, før hun kommer med konkrete bud. »Det er et rigtig vigtigt spørgsmål, og jeg tror, vi skal have en snak om, hvordan vi kan blive bedre. Pårørende spiller en stor rolle, og vi skal være åbne for at inddrage dem endnu mere – uden at gå på kompromis med borgerens selvbestemmelse,« siger hun.
Hun understreger, at rapporten både giver grund til stolthed og til handling. »Jeg bliver glad over at se tallene, men jeg ser også, hvor vi kan blive bedre. Det handler især om rengøring, selvbestemmelse, pårørendeinddragelse og livskvalitet. Vi kan ikke gøre alt, men vi kan lytte, vi kan skabe rammer, og vi kan styrke dialogen med borgerne. Det er vejen frem,« siger Linda Johnsen.
For hende er konklusionen klar: Middelfart har et stærkt fundament, men rapporten skal bruges aktivt til at skabe forbedringer. »81 procent tilfredse er flot. Men vi skal ikke glemme de syv procent, der er utilfredse. Vi skal tage deres svar alvorligt, for det er dér, vi kan lære mest. På den måde kan vi udvikle hjemmehjælpen, så flere får en oplevelse af tryghed, selvbestemmelse og livskvalitet,« siger hun.