Annonce

BUSINESS. Fredericias handelsliv får nyt liv, når en ny skobutik rykker ind i de tidligere Ecco-lokaler på Danmarksgade 22. Bag satsningen står ægteparret Frederik og Camilla Friis-Petersen, som i forvejen driver butikkerne Skoskabet og Skowolter i Middelfart.

»Mig og min kone har drevet webshop siden 2021, hvor vi startede med at fokusere på yderstørrelser. Det gik godt, og så åbnede vi en fysisk butik i Middelfart sidste år. Nu åbner vi Skoskabet i Fredericia,« fortæller Frederik Friis-Petersen.

Butikken i Fredericia bliver udelukkende et Skoskabet-koncept, hvor udvalget koncentrerer sig om størrelserne 36-42 til kvinder og 41-47 til mænd. »Vi har Danmarks største udvalg af yderstørrelser i Middelfart, men det giver ikke mening at have den type butik så tæt på. Derfor bliver det Skoskabet, som er målrettet mellemstørrelserne, vi åbner i Fredericia,« siger han.

Det, der skal gøre Skoskabet anderledes, er ifølge Frederik Friis-Petersen friheden til at vælge sortimentet. »Vi er ikke med i nogen indkøbskæde som for eksempel Skoringen. Vi bestemmer selv 100 procent, hvilke varer vi køber ind. Vi køber et år frem, og vi har set og rørt hver eneste produkt. Ingen kan pådutte os bestemte mærker. Det gør, at vi kan skabe en butik, som vi selv tror på,« siger han.

Han mener, at branchen trænger til fornyelse. »Skobranchen har været præget af de samme ejere i mange år. Vi synes, det er tid til et generationsskifte, og vi vil gerne vise, at der er en anden vej,« siger han.

Åbningen i Fredericia er valgt med omhu. »Det kører godt i Middelfart, men vi ville gerne finde et sted, hvor der er synergi. Det skal være nemt at bemande, og det skal give mulighed for at flytte varer frem og tilbage. Fredericia er det oplagte valg,« siger Frederik Friis-Petersen og tilføjer, at forbedret adgang til parkering på Danmarksgade har haft betydning for beslutningen.

Annonce

Ambitionen for de første år er at blive godt etableret. »Først og fremmest skal vi have butikken op at køre i forhold til omsætningen. Det er vores første prioritet. Vi vil etablere os solidt i Fredericia,« siger han.

Åbningsdagen ventes senest at blive 1. april, men håbet er at være klar allerede 1. marts. »På åbningsdagen kommer vi til at køre det samme koncept som i Middelfart. Vi giver fast rabat på mindst 20 procent i hele butikken, og så vil der være styles til langt under indkøbsprisen. Vi laver konkurrencer, hvor kunderne kan vinde sko, og alle, der handler, får mulighed for at deltage,« fortæller Frederik Friis-Petersen.

Forventningen er, at Skoskabet vil tiltrække en bred kundegruppe. »Vi sælger ikke børnesko, men vi henvender os til alle fra en 10-årig dreng til en 75-årig herre. Alle, der bruger størrelserne 36-42 for kvinder og 41-47 for mænd,« siger han.

Med erfaringerne fra Middelfart i ryggen føler ejerne sig klar til at tage næste skridt. »Vi har lært noget om prissætning og strategiske overvejelser, som vi tager med os. Ellers handler det om at skabe en god oplevelse for kunderne. Det er det vigtigste,« siger Frederik Friis-Petersen.

Annonce