Annonce

KULTUR. Da Musicalakademiet i Fredericia for nylig kunne fejre sit 25 års jubilæum, var det ikke blot en anledning til at kigge tilbage på en uddannelse, der har formet generationer af scenekunstnere. Det var også et øjeblik, hvor hele byens rejse blev tydeliggjort. Fra at være præget af tung industri og et spinkelt caféudbud i starten af nullerne står Fredericia i dag som landets ubestridte musicalhovedstad med internationalt format.

Thomas Bay, der i dag er teaterdirektør for Fredericia Musicalteater, begyndte selv sin rejse på Musicalakademiet tilbage i 2003. Han beskriver samspillet mellem skole og teater som en kraft, der har sat et uudsletteligt præg på byen og hele branchen. »Musicalakademiet og Fredericia Musicalteater er to enheder, der virkelig har skabt synergi. Uddannelsen har professionaliseret hele branchen, og sammen har vi løftet musicalen op på et internationalt kvalitetsniveau,« siger han.

Han behøver blot at lade blikket glide ud gennem vinduet på sit kontor for at få kontrasterne slået fast. »På det tidspunkt var Fredericia en tung industriby, hvor der stort set kun fandtes én café. Når jeg kigger ud af vinduet i dag, ser jeg en blomstrende by med et levende byliv, restauranter og en smuk bymidte. Det er et parløb mellem akademiet og teatret, der har været med til at skabe det,« siger Bay, og tilføjer, at udviklingen ikke kun kan aflæses i antallet af caféer og restauranter, men i hele byens selvforståelse.

For ham står det lysende klart, at beslutningen om at etablere Musicalakademiet i slutningen af 1990’erne var en af de mest vidtrækkende politiske dispositioner i byens nyere historie. »Det er indiskutabelt, at etableringen af akademiet har været den vigtigste beslutning for byen de sidste 25 år. Det har skabt et unikt DNA, som ingen andre byer i Danmark har,« siger han.

At kalde akademiet et fyrtårn er ikke en overdrivelse. For det er ikke blot blevet en kulturel markør, men også et praktisk fundament for det teater, han selv leder i dag. De fleste af de store roller i Fredericia Musicalteaters produktioner besættes af tidligere studerende, og ifølge Bay er det netop kvaliteten på uddannelsen, der sikrer, at Fredericia kan konkurrere på højeste niveau. »Akademiet er eliteuddannelsen i Danmark, og det betyder, at vi får de bedste ind på vores scene. Mange af de største musicals i Danmark bærer præg af det, der er skabt her,« siger han og lægger ikke skjul på, at synergien mellem skole og teater er blevet en motor, som både byen og hele branchen nyder godt af.

Talentudvikling og showcases

Hvis Musicalakademiet og Fredericia Musicalteater er to sider af samme mønt, så er talentudviklingen den klingende lyd, der sætter den i omløb. Det er ikke blot et smukt ord i en strategi, men et erklæret mål, som får konkret liv år efter år, når de studerende går på scenen til den traditionsrige showcase. Her står de unge på springbrættet til deres karrierer, og her får branchen et første blik ind i den kommende generation af sangere, dansere og skuespillere. »Showcase er et glimrende eksempel på, hvordan samarbejdet fungerer. Det er en årlig begivenhed, der giver de studerende en platform, men som samtidig markerer, at vi som by står stærkt på musicalkortet,« siger Thomas Bay.

Annonce

For ham er det ikke blot et ritual, men et symbol på, hvordan byen og teatret hele tiden minder sig selv om, at musicalen ikke er et isoleret projekt, men en levende genre, der skal fodres med nyt blod og nye ideer. »Vi taler hele tiden om, hvordan vi kan bringe samarbejdet videre. Lige nu er Den Danske Scenekunstskole ved at etablere en kandidatuddannelse, og det vil kun styrke feltet yderligere. Samtidig har vi et øget fokus på manuskriptforfattere og komponister. Vi skal hele tiden være med til at brede paletten ud,« siger han.

Og netop herfra går linjen videre til Bay selv. For bag de store ord og de strategiske mål ligger en personlig fortælling om en mand, der ikke blot er et produkt af akademiet, men som også har lagt sit livs fundament der.

Annonce