BUSINESS. Der var smil og optimisme, da CEO Rune Rasmussen fra ADP A/S tirsdag præsenterede selskabets årsregskab for 2024 på Hotel Fredericia. Solen skinnede over de flotte omgivelser udenfor, og indenfor kunne direktøren afsløre endnu et stærkt resultat for havnekoncernen, som igen satte rekord.
»En gang til, vil jeg næsten sige. Vi fortsætter rejsen og leverer en omsætningsvækst på 15 % og driftsindtjeningen stiger med 15 %. Fantastisk fremgang på stort set alle fronter i de forskellige selskaber i koncernen. Så udover at solen skinner i dag, så er det en god dag,« lød det indledningsvist fra Rune Rasmussen.
ADP har de senere år formået at navigere i en tid præget af både geopolitiske spændinger og global økonomisk uro, og direktøren pegede på, at nøglen til selskabets stabilitet har været en langsigtet strategi om at sprede risici og indtægtskilder:
»Først og fremmest var opgaven for 10 år siden at bygge en virksomhed, som var mere modstandsdygtig. Flere forskellige forretningsområder, flere stabile indtægtskilder. Og det er jo det, vi ser nu, at ADP er blevet mere modstandsdygtige overfor alle mulige forskellige usikkerheder i verden. Alt fra toldtariffer til krig og pandemier. Og der har ADP klaret sig fantastisk igennem et år fyldt med usikkerhed, både herhjemme, men i særdeleshed globalt.«
Massiv vækst i containere og bulk
Et centralt element i årets imponerende resultat er den markante stigning i containermængden på 23 %. Rune Rasmussen forklarer, at succesen skyldes investeringer i ny kapacitet:
»Vi så jo for år tilbage, at containerforretningen i hele regionen Sydjylland var relevant i forhold til, hvordan containerforretningen i Danmark var. Og det er jo så det, der er blevet til udvidelsen af Fredericia Havn med en ny containerterminal. Og det var rigtigt set. Og den udvidelse er kærkommen, fordi containerforretningen er steget med 23 %. Og kigger vi på årets første 4-5 måneder, så er vi næsten 40 % over sidste år.«
Den positive udvikling begrænser sig dog ikke til Fredericia alene. Også Nyborg Havn har oplevet en betydelig omsætningsfremgang inden for fast bulk, som steg med hele 62 %:
»Ja, man kan sige, at det er jo flotte tal for Nyborg. De kommer også fra et andet udgangspunkt. Men for Nyborg Havn og for Fyn er det fantastisk. Opgaven i Nyborg har jo netop været at skabe et fundament, der gør, at man også økonomisk og i det lange perspektiv kan retfærdiggøre, at man eventuelt skal lave en udvidelse i Nyborg. Og det er det, der sker i Nyborg nu igennem flere år. Også i 2024 med væksten derovre. Det er, at Nyborg har sin berettigelse, og det er blevet en sund forretning, der er værd at investere flere penge i.«
Nye samarbejder giver optimisme
ADP har de seneste år udbygget sine strategiske partnerskaber med globale spillere som AP Møller Mærsk og det japanske rederi ONE, hvilket ifølge Rune Rasmussen tegner lovende for fremtiden:
»Væksten fra 2024 er fortsat ind i 2025, og det er både nye og eksisterende kunder herunder AP Møller Mærsk og ONE, men også andre container-rederier. Så ser det rigtig spændende ud i Taulov, så derfor venter vi inden sommerferien at kunne præsentere flere spændende nyheder ude i Taulov. Så 2025 ser også rigtig, rigtig, rigtig godt ud.«
I Taulov Dry Port er flere nye lager- og logistikfaciliteter netop blevet færdiggjort. Rune Rasmussen erkender, at investeringerne skabte nervøsitet i en periode med stor usikkerhed, men placeringen viste sig igen at være afgørende:
»Nu talte vi om usikkerhed i verden, så vi var da spændte hen over efteråret og vinteren, når vi putter så mange nye kvadratmeter på markedet. Og det er endnu engang blevet gjort til skamme af placeringen i Taulov. Så vi er allerede nu ved at begynde at kigge på, hvordan vi kan komme i gang med Hertugens Kvarter. Og har stort set den kapacitet, vi har fået, den har vi stort set brugt.«
Grøn omstilling kræver handling
Med åbningen af AP Møller Mærsks lavemissionslager i Taulov Dry Port er bæredygtighed fortsat højt på agendaen for ADP. Rune Rasmussen understreger dog, at den grønne omstilling stadig kræver konkrete handlinger og reguleringer:
»Det er ikke fordi, det ikke går fremad. Det gør det. Der er heller ikke nogen, der ikke længere mener, at bæredygtighed er vigtigt. Jeg synes, den verden, vi lever i, den skaber noget kompliceret omkring, hvordan vi skaber bæredygtighed bedst. Og der vi lige nu ser den største fællesnævner, det er at sikre, at vi hurtigst muligt kan få landstrøm placeret på vores havnarealer. Men også, at vi arbejder med myndighederne på, at der rent faktisk skal være en forpligtelse til at bruge dem. Og derudover få de mest muligt certificerede ejendomme og bygge og bruge råstofferne klogest muligt, når vi kan.«
ADP fortsætter investeringer og lokal udvikling
I 2024 investerede ADP hele 611 millioner kroner, og selvom niveauet måske ikke kan opretholdes helt på samme måde fremover, lover direktøren flere investeringer i årene der kommer:
»Vi har faktisk investeret 1,4 milliarder på to år. Det er et stort tal. Og selv ADP kan ikke blive ved med at investere 1,4 milliarder hvert andet år. Men vi investerer også penge i 2025, og vi kommer også til at investere penge i 2026. Ikke nødvendigvis 600 millioner om året, men vi er ikke færdige med at investere. Vi tror stadigvæk på, at der er penge, der skal investeres, både i Fredericia, Taulov og i Nyborg, men også i Hanstholm.«
Med ADP’s massive vækst følger også et stigende ansvar for lokal udvikling og uddannelse:
»Jamen det er jo en af vores fornemmeste opgaver udover at sørge for, at vi har en sund forretning og skabe arbejdspladser og betale noget udbytte til vores ejere. Så er det jo netop vores rolle på den lange bane, både i forhold til uddannelse, skabe rammerne for, at der er behov for uddannelse i vores område, forskellige slags arbejdspladser, gerne flere forskellige arbejdspladser end inden for transport og logistik.«
»Vi vil være det største havneselskab i Danmark«
Rune Rasmussen slutter interviewet af med at pege på en klar ambition for ADP’s fremtid, først nationalt, derefter internationalt:
»Vi spiser elefanten i bidder, og 2026 skal være ADP’s år, hvor vi konsoliderer os som det største havneselskab i Danmark målt på indtjening og omsætning. Når vi har konsolideret os på det, så kigger vi ud over Danmarks grænser og sætter os nogle nye mål.«