BUSINESS. Efter nogle turbulente år med gigantiske underskud er Coop Danmark tilbage med et overraskende godt regnskab. Coop, der sidste år blev delvist opkøbt af energiselskabet OK, præsenterer nu et driftsresultat (EBIT) på 162 millioner kroner i plus for 2024. Det svarer til en fremgang på hele 879 millioner kroner sammenlignet med året før, hvor underskuddet var enormt.
Det samlede resultat efter særlige poster lander på imponerende 818 millioner kroner, fremgår det af en pressemeddelelse fra Coop Danmark.
Dermed er Coop i gang med en bemærkelsesværdig turnaround, blot ét år efter, at virksomhedens eksistens ifølge bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst »reelt var truet.«
Ny ledelse og stram kurs redder Coop
Fremgangen er ifølge adm. direktør Thor Skov Jørgensen et resultat af en målrettet og stram fokusering på kerneforretningen. En stor del af succesen skyldes også, at Coop har lukket tabsgivende butikker, frasolgt onlinevirksomheden Coop.dk og gennemført store nedskæringer på hovedkontoret.
»Vi er i dag et mindre, men sundere Coop. Og har realiseret en fremgang i kerneforretningen,« udtaler Thor Skov Jørgensen og fremhæver særligt, at alle virksomhedens fire kæder – Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – har leveret forbedrede resultater.
På LinkedIn kommenterer Michael Løve, CEO i OK a.m.b.a., Coops resultat:
»Ingen tvivl om, at Coop fortsat skal forbedre lønsomheden, men regnskabet viser entydigt, at udviklingen går den rette vej.«
Løve fremhæver også, at OK’s investering i Coop for ét år siden handlede om at redde en økonomisk presset virksomhed, som driver butikker, der er »mindre byers sidste indkøbssted.«
Klar til nye investeringer
Fremgangen giver ifølge ledelsen ro og kræfter til nye investeringer. Coop vil nu modernisere flere butikker og satse yderligere på kundeoplevelsen samt virksomhedens velkendte mærker som Änglamark og lokale danske varer.
»Med et solidt kapitalgrundlag på plads og en ny ledelse, kan vi heldigvis konstatere, at første del af operationen er lykkes. Der er skabt en markant fremgang i kerneforretningen,« siger Jeff Gravenhorst i pressemeddelelsen.
Thor Skov Jørgensen tilføjer, at Coop stadig står over for en stor opgave med at fastholde fremgangen, men at medarbejdernes engagement og opbakning er afgørende:
»Fremgangen skyldes ikke mindst en kæmpe holdindsats hele vejen rundt. Det er den fælles indsats, der gør, at vi er på rette vej.«
Coop forventer også fremgang i 2025, hvor driftsresultatet ventes at blive endnu bedre end i år. Virksomheden oplyser dog, at den ikke forventer at sælge flere ejendomme.