Spørger dine børn også om, hvorfor himlen er blå? Hvad lyn egentlig er lavet af? Eller hvordan bier kan finde tilbage til deres bikube? Hvis ja, er de måske de perfekte kandidater til Videnskabsklubben, et helt særligt fritidstilbud, hvor børn fra 4. til 6. klasse kan gå til videnskab i deres fritid, og det er også tilgængeligt for børn i Middelfart Kommune. Her kan de, der har en naturlig nysgerrighed for verden omkring dem, udforske videnskabelige emner under kyndig vejledning fra frivillige gymnasieelever.

Videnskabsklubben blev etableret i 2014 og har siden vokset sig større. Med støtte fra Novo Nordisk Fonden er klubben nu repræsenteret i 55 kommuner på tværs af Danmark, hvor den giver børn mulighed for at fordybe sig i naturvidenskab. Klubben skiller sig ud ved at være både gratis og præstationsfri, hvilket gør, at børn kan undersøge verden uden frygten for at skulle præstere. Det er ikke en erstatning for skolen – det er et frirum for nysgerrige børn, der elsker at udforske.

Rikke Schmidt Kjærgaard, stifter og administrerende direktør for Videnskabsklubben, forklarer klubbens ambition om at nå så bredt som muligt: 

– Vi forsøger at være til stede i så mange kommuner som muligt, fordi der er børn overalt i Danmark, som kan have glæde af dette tilbud. Derudover kontakter vi alle skolerne, både folkeskoler og privatskoler, via deres intranet, så de kan tilmelde sig, inden vi åbner for flere deltagere.

Ung til ung-læring skaber motivation

En af de særlige kendetegn ved Videnskabsklubben er brugen af gymnasieelever som undervisere, eller mentorer, for de yngre børn. Det skaber et motiverende læringsmiljø, hvor børnene lærer af rollemodeller, der ikke er meget ældre end dem selv. Rikke Schmidt Kjærgaard uddyber dette: 

– Alle vores frivillige er gymnasieelever. Vi har valgt det, fordi vi ved, at det skaber et helt anderledes læringsmiljø, når det er ung til ung. Børnene bliver meget mere motiverede, da de har en opnåelig rollemodel at se op til. Det skaber et miljø, der er sjovt og spændende, og som adskiller sig fra skolen. Det er mere som at gå til sport eller spejder. 

På Middelfart Gymnasium og HF, hvor Videnskabsklubben er en del af tilbuddet, har man set positive resultater af dette samarbejde. Betina Axelsen, rektor på gymnasiet, fortæller: 

– Sidste år havde vi simpelthen en venteliste på vores hold. Vi synes, det er en rigtig god idé, at børn kan gå til videnskab, ligesom de kan gå til andre aktiviteter. Vores gymnasieelever fungerer som mentorer for de yngre børn, og det styrker også deres egne kompetencer, for når man skal forklare noget svært til andre, er man nødt til selv at forstå det fuldt ud.

Videnskabsklubben handler om fællesskab for alle børn

Videnskabsklubben er dog ikke kun en aktivitet for børn, der allerede har interesse for naturvidenskab. Organisationen har fra starten haft som mission at skabe et sted, hvor alle børn, uanset baggrund og interesser, kan føle sig hjemme og blive en del af et fællesskab. Som Rikke Schmidt Kjærgaard siger: 

– Det er vigtigt, at der er fællesskaber for alle børn, og det ansvar tager vi på os som organisation. Der sidder mange børn derude, som har brug for noget andet. 

Det er den her tilgang, der har været med til at skabe stor interesse og opbakning, ikke kun blandt børnene, men også blandt forældre og skoler, der ser værdien i at give børn et fritidstilbud, hvor læring og leg går op i en højere enhed. Sidste år var der venteliste på flere hold i Videnskabsklubben, som nævnt også i Middelfart.

Hvert år tilbyder Videnskabsklubben nye temaforløb, hvor børnene får mulighed for at dykke ned i forskellige videnskabelige emner. I år er temaet på Middelfart Gymnasium “Geometri og Algoritmer”, hvor børnene gennem missioner lærer at anvende matematiske metoder til at løse opgaver.

Med støtte fra Novo Nordisk Fonden og andre aktører er Videnskabsklubben fortsat et gratis tilbud for børn, og i 2024 forventes omkring 1.200 børn at deltage på landsplan, hvortil der vil være 400 gymnasieelever, der skal fungere som frivillige mentorer.