Middelfart Kommune har oplevet en stigning i antallet af henvendelser til borgerrådgiveren i den seneste beretningsperiode.
Ifølge årsberetningen for 2023-2024 har flere borgere end tidligere valgt at søge hjælp hos kommunens borgerrådgiver. I løbet af det seneste år har borgerrådgiveren behandlet 210 henvendelser, hvoraf 120 blev registreret som reelle klagesager. Det markerer en stigning fra de 196 henvendelser, der blev behandlet året før. Antallet af borgere, der har henvendt sig til borgerrådgiveren, er også steget fra 142 til 161.
Borgmester Johannes Lundsfryd Jensen ser stigningen som en naturlig udvikling og et tegn på, at flere borgere nu kender til og benytter sig af muligheden for at få hjælp:
– Det første år er det måske ikke alle, der kender til borgerrådgiveren, men i år to er der flere, der kender til ordningen. Så det synes jeg er meget naturligt, siger han.
Med flere henvendelser kommer også en større mængde klagesager og behov for mægling i konfliktsituationer.
– Vi har nu haft borgerrådgivere i nogle år, og jeg synes generelt, at det fungerer rigtig godt og er en god ordning. I en stor organisation som vores, med 3500 medarbejdere, vil der altid være ting, som der løbende skal rettes op på, udtaler Johannes Lundsfryd Jensen.
En vigtig del af borgerrådgiverens arbejde handler ikke kun om at behandle individuelle klager, men også om at afdække større mønstre og systemiske udfordringer i kommunens forvaltning. Når visse typer henvendelser gentagne gange dukker op, kan det vise dybereliggende problemer, som kræver strukturelle ændringer. Dette aspekt af borgerrådgiverens funktion fremhæver borgmester Johannes Lundsfryd Jensen som særligt værdifuldt:
– Jeg synes, at borgerrådgiveren især skaber værdi, når det handler om at gå ind som en form for mægler i sager, hvor det er gået i hårdknude. Der har den stor værdi, og så har den også stor værdi, når det handler om at skabe læring i organisationen. Hvis der er mange af en type henvendelser, kan det jo tyde på, at der er noget strukturelt, der skal korrigeres i organisationen, forklarer borgmesteren.
Årsberetningen peger også på flere fokusområder, hvor kommunen ser behov for forbedringer, herunder at optræde mere tillidsfuldt og hensynsfuldt over for borgerne samt sikre bedre inddragelse af borgerne i deres egne sager, og områderne vil være i fokus i kommunens fortsatte arbejde med at forbedre borgernes oplevelse af kommunens sagsbehandling, ifølge årsberetningen.