I Vendersgade opstår der på daglig basis en situation, der gør, at vejen ikke kan passeres grundet lastbiler, der skal levere varer. Flere af partierne, der sidder i byrådet, ønsker at der skal kigges nærmere på situationen.

Tidligere på året gik vi en tur med leder af Vej & Park, Morten Svanborg, hvor vi talte om problematikker i den fredericianske trafik. Et af punkterne var Vendergade omkring I.P. Schmidt, hvor lastbiler og varebiler på daglig basis skal forsyne områdets butikker.

Morten Svanborg tog i den forbindelse et billede af en situation, hvor en varebil holdt ulovligt parkeret. Situationen har ikke ændret sig siden, og vi har i den forbindelse holdt øje med situationen omkring det pågældende stykke i Vendersgade.

Situationen er uændret, og i den forbindelse har vi vist et billede til repræsentanter fra alle partierne i byrådet, der er blevet bedt om at forholde sig til situationen på ovenstående billede.

– Det duer ikke, det skal vi have kigget nærmere på. Man kan hverken komme frem og tilbage, men problematiken er også, at vi ikke har givet lastbilerne mulighed for at læsse af. Det er noget by- og planudvalget skal kigge på, siger Susanne Eilersen (O) og kommer med et konkret forslag:

– Vi kan lave en tidsbestemmelse på, hvornår lastbilerne må køre ind i gågaden. Som det er nu holder det ikke, da ingen biler kan komme forbi, når sådan en situation opstår. Vi skal have strammet op på reglerne, fordi vi ved, at lastbilerne kommer og skal af med varer til butikkerne.

En af lastbilerne holdt parkeret i fodgængerfeltet. (Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)

Kenny Bruun Olsen (V) er heller ikke i tvivl. Køretøjerne holder ulovligt, og det skal der findes en løsning på.

– Det sker i en zone, hvor man må holde i tre minutter uden for fodgængerfeltet, og det skal vi have gjort noget ved. Der er forretninger, der skal have varer, som lastbilerne kommer med, og det er de selvfølgelig i deres ret til. At der så kommer to i streg og en modsat, der gør, at hele vejen bliver spærret, er skidt. Holder man sig til færdselsloven ville det ikke ske, konstaterer Kenny Bruun Olsen, der er næstformand i by- og planudvalget.

Søren Larsen (A), der er formand for by- og planudvalget, siger følgende:

– Min første indskydelser er, at det hverken ser godt eller rigtigt ud. Hvis færdselsloven ikke overholdes og der samtidig skabes usikre situationer, så må det vel være en opgave for politiet?

Enhedslistens Cecilie Roed Schultz stemmer i, og kalder det en uholdbar og farlig situation.

– Det er ikke okay, at trafikregler og skiltning ignoreres. Der er en grund til, at det ikke er lovligt at holde sådan. Det kan være svært at regulere sig ud af den slags, for chaufførerne ved helt sikkert godt, at de ikke må holde der. Så der må indledes en dialog med butikkerne og chaufførerne – både så de får klar besked på at det ikke går, men også så vi kan blive klogere på hvorfor de vælger at holde der, siger hun.

Byens butikker skal forsynses med varer, og i den forbindelse læsser flere lastbiler af på strækningen i Vendersgade. (Foto: Thomas Max Lægaard – AVISEN)

Karsten Byrgesen fra Nye Borgerliges første tanke i forbindelse med billedet er “trængsel og aktivitet”.

– Vores velfærdssamfund og forbrugsmønster medfører en trafik som en historisk fæstningsby som Fredericia ikke er beregnet til. Det er en varig tilstand som vi langsomt har vænnet os til og må leve med. Forsyninger kommer ind i byen i stride strømme døgnet rundt. Jeg vurderer, at vores veje i midtbyen med fodgænger felter er sikre, selv om en cykeltur i visse områder er udfordret – som på fotoet, siger Byrgesen.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her