10.PRO er en 10. klasseretning, der kombinerer de almene faglige kompetencer med praksisfaglighed, der er erhvervsuddannelsernes særkende. På den måde skal eleverne blive klogere på det fremtidige uddannelsesvalg. Eleverne får nemlig lov til at sammensætte det faglige med projektorienteret forløb, som sætter fokus på at omsætte det faglige til praksis. Tilbuddet fylder år, og det har ifølge uddannelseslederen, Lasse Ravn, været en succes.

– Det har været rigtig sjovt og spændende at starte en ny uddannelse, hvor vi har samarbejdet på kryds af skoler til fordel for eleverne, der oplever det bedste fra alle skoler, herunder IBC, EUC Lillebælt og Social- og Sundhedsskolen. Det har været fedt at få en 10. klasse ind som en ekstra tilføjelse til eksempelvis her på IBC, da tilbuddet ikke ligger i det klassiske DNA hos ungdomsudannelserne.

Kombinationen mellem det faglige og den håndgribelig udførelse er det store redskab til at løfte den enkelte elev, da eleverne har den unikke mulighed, at de bevæger sig forskellige steder for at dyrke deres styrker og svagheder.

Derfor mener uddannelseslederen, at 10.PRO er en øjenåbner for mange elever i relation til deres oplevelser af et nyt og innovativt studiemiljø:

– For eleverne har de haft linjefag, som er anderledes på 10.PRO sammenlignet med vores andre glimrende 10. klassses tilbud i byen og i Middelfart. For dem har det også været ekstra spændende at få en praktisk vinkel på skolegangen, hvor nogle af eleverne har udforsket retninger, som de tidligere ikke har haft det store kendskab til. Det har helt klart været en ahaoplevelse for vores elever at arbejde projektorienteret på tværs af erhversuddannelserne.

Formålet med 10.PRO er at afklare fremtiden og gøre de unge elever klogere på deres kompetencer, hvilket gøres ved hjælp af nye indsigter og måder at arbejde på, og dermed kan følgende uddannelsesretning gør op med den herskende mainstream-kultur ved valget af uddannelse. Flertallet vælger netop gymnasielle uddannelser, og derfor håber Lasse Ravn, at udannelsestilbuddet på IBC Fredericia kan øge overgangen fra folkeskoler til erhversuddannelser.

– Det her tilbud medvirker til at forme en ny tendens, så eleverne bliver bevidste omkring mulighederne ved de erhversrettede fag og projektperioder. Det vil være godt, hvis eleverne taler med deres omgangskreds om 10.PRO, så flere personer får indsigt i andet end gymnasieuddannelser, siger han.

– Man skal vælge udannelsen, fordi det er et modningsår for mange unge mennesker. Det har vi også set under corona, hvor nogle elever lige har brug for et ekstra år, før de træffer en beslutning omkring ungdomsuddannelsen. Vi hjælper med den personlige og faglige udvikling, hvilket hjælper eleverne med at få en afklaring.

To elever, som netop har fået en fremtidige afklaring, er Anna og Jorun på henholdsvis 17 og 16 år. De valgte 10.PRO, da de ikke følte sig klar til ungdomsuddannelserne med det grundlag, at de havde brug for et års tænketid. Deres tvivl kom dem til gode, idet pigerne er blevere klogere på deres kompetencer og interesser.

– Vi har været på nogle hovedmål, som vi skulle igennem. Vi har oplevet nogle retninger, hvor jeg er blevet positivt overrasket. Jeg var især begejsret over EUC Lillebælt, da vi lavede forskellige ting. Det har også været mest spændende at være ved de forløb, hvor man ikke skulle lave det samme, udtrykker Anna med henblik på den store variation, der ligger i uddannelsens udfoldelse.

Derudover nikker de to elever genkendende til, at det faglige niveau har været overskueligt, hvor doseringen af lektier og afleveringer har været tilpas. Det har givet anledning til et stort socialt overskud, fordi eleverne er blevet rystet mere sammen og har i samme ombæring udvidet deres sociale bekendtskaber. Især Jorun har været glad for studiemiljøet, da det har udviklet hende personligt og fagligt:

– Jeg snakker lidt med alle, og vi har generelt et godt forhold til hinanden. Alle snakker med alle, og vi hjælper hinanden, når der er udfordringer med opgaver.

Herudover uddyber hun, at onlineundervisningen har været en udfordring, men en kollektiv indsats fra deres klasse har fjernet fokusset fra coronaens konsekvenser.

– Vi har mærket, at coronaen har været her, men vi har alle gjort en indsats for at holde fællesskabet i gang og været sammen indbyrdes. Vi startede jo op med corona, så vi var forberedt på det, uddyber hun.

Også Anna er blevet klogere på fremtiden, idet hun gerne vil starte på EUX Buiness på IBC, hvor hun gerne vil uddanne sig som indkøber. Det kan være et springbræt til universitetet, som hun måske gerne vil gå på en dag.

Disse to elever vidner om, at 10. PRO er indgang til ungdomsudannelserne på en innovativ måde, fordi eleverne får lov til at udfolde sig i praksis samt på de faglige og sociale parametre.

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer