Natklubben Havana Varde betaler en bøde på 60.000 kroner for at have reklameret for arrangementer med tilbud på alkohol rettet mod unge i opslag på Facebook. Forbrugerombudsmanden politianmelder desuden to andre diskoteker for det samme.

Natklubben Havana Varde betaler en bøde og Crazy Daisy i Svendborg og Buddy Holly i Struer er politianmeldt. Alle for at have målrettet opslag på Facebook om arrangementer med tilbud på alkohol mod unge under 18 år.

Havana Varde har seks gange reklameret på Facebook for arrangementer, hvor der indgik alkohol for eksempel med denne tekst:

“VG-Galla Afterparty X Havana Varde Lørdag d. 26/01-2019 Aldersgrænse: 16+ Vi kan mærke summen allerede nu, og kan snart melde udsolgt på borde – allerede inden begivenheden er ude! Ved spørgsmål, kontakt & Bordbooking Mathias, Bordpakke 1 – 2295 — 4 fl Spiritus m/mixer – 2 fl Havana shots – 1 fl Scavi Shorts – 24 RTD (Breezers/Mokai/Shaker) Bordpakke 4 – 4000. – – 5 fl spiritus m/ mixer – 3 fl Små Shorts – 40 RTD (Breezers/Mokai/Shaker)”.

Forbrugerombudsmanden har desuden politianmeldt Crazy Daisy i Svendborg og Buddy Holly i Struer for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod, at reklamer med alkohol rettes mod unge.

Crazy Daisy havde lavet et opslag på Facebook, hvor der stod:

”Back 2 School – Crazy Daisy Svendborg” og”Back 2 School. Nu starter skolen igen. Det har været så skønt med ferie! Men back 2 the real life. Vi står dog klar med en skulder – FRI entré OG den første omgang på husets regning til ALLE med studiekort – og vi mener ALLE studiekort inden kl. 00:00! Dørene åbner kl. 23:00 med: Fri entré og første omgang til alle med studiekort! Halv pris på alle øl, drinks & shots! […] Vi glæder os til en helt vild start på det kommende skoleår samt at se alle de nye elever fra alle Svendborgs uddannelsessteder […]”.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at når der står ”alle med studiekort” og ”Vi glæder os til […] at se alle de nye elever”, så omfatter det også unge under 18 år, som netop er startet på en uddannelse.

Buddy Holly havde lavet et lignende opslag på Facebook:

”Årets Første PNYX // Afterparty // 20.09.19” og ”På fredag bliver der afholdt årets første PNYX Gymnasiefest oppe på SSG, nemlig årgangs festen og vi er selvfølgelig mega klar til at holde det vildeste afterparty! Husk at tage dit armbånd med ned til os i baren, for den kan nemlig byttes til 2 af den nye små ugle shot! Den farve der kommer flest af fra de forskellige årgange: 1.års – Grøn 2.års – Gul 3.års – Rød […]”.

Her vurderer Forbrugerombudsmanden også, at opslaget henvender sig til unge under 18 år, da gymnasieelever som regel er omkring 16 år, når de begynder i 1. g.

Ifølge markedsføringsloven er enhver form for omtale af alkohol forbudt i en reklame, hvis den retter sig mod unge under 18 år. Forbuddet gælder både, hvis hensigten er at markedsføre alkoholholdige produkter, og hvis alkohol bliver brugt som virkemiddel til at sælge andre produkter. Selv om diskotekerne ikke udskænker alkohol til mindreårige, overtræder diskotekerne derfor markedsføringsloven, når de markedsfører sig med alkohol i reklamer, som også er målrettet unge under 18 år.

Det er foreningen Alkohol og Samfund, som har klaget over diskotekerne til Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Det er ulovligt at målrette reklamer med tilbud på alkohol mod unge under 18 år. Efter at have politianmeldt natklubber og diskoteker rundt om i landet kan vi desværre fortsat konstatere overtrædelser af forbuddet.”

0 0 stemmer
Artikel Rating
Følg
Notikation om
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer