En installation bestående af tusindvis af røde og hvide keramikklokker, skabt af den dansk-australsk kunstner Naja Utzon Popov, indtager fra den 24. november et helt rum i mellemetagen på CLAY. 

Værket med titlen Continuum er en del af en serie, som Naja Utzon Popov skabte sidste år til den internationale kunstfestival, Sculptures by the Sea, i Australien. For at finde inspirationen til værket, skal man dog kigge et helt andet sted hen – nemlig til Grønland og et sagn om Havets Moder, der for at straffe menneskene havde samlet alle havets dyr i sin hårpragt.

Naja Utzon Popov. Continuum. Foto Mikkel Adsbøl.

Naturens styrke og skrøbelighed er det gennemgående tema for Naja Utzon Popov, som netop har udstillet sin hidtil største installation på den internationale kunstbiennale i Venedig. Hendes værker kan ses som symboler på håb og forandring. På en bevægelse ud af mørket og hen imod nyt liv – som når nyt liv spirer frem efter skov- og steppebrande, tsunamier og oversvømmelser.

Naja Utzon Popov arbejder med samme tema både som billedhugger, tekstildesigner og keramiker. De kreative gener kommer ikke ud af det blå: Hendes morfar er den verdensberømte arkitekt Jørn Utzon, hendes mor den anerkendte kunstner Lin Utzon og hendes far den australske arkitekt Alex Popov.  Hendes opvækst er derfor delvist foregået i Australien. Hun er uddannet fra University of Westminster School of Media Arts and Design i England. I dag bor og arbejder hun i København.

Udstillingen på CLAY kan opleves fra 24. november til 4. juni 2023 og omfatter udover installationen Continuum også en række af Naja Utzon Popovs gulvvaser.