En installation bestående af tusindvis af røde og hvide keramikklokker, skabt af den dansk-australsk kunstner Naja Utzon Popov, indtager fra den 24. november et helt rum i mellemetagen på CLAY.
Værket med titlen Continuum er en del af en serie, som Naja Utzon Popov skabte sidste år til den internationale kunstfestival, Sculptures by the Sea, i Australien. For at finde inspirationen til værket, skal man dog kigge et helt andet sted hen – nemlig til Grønland og et sagn om Havets Moder, der for at straffe menneskene havde samlet alle havets dyr i sin hårpragt.

Naturens styrke og skrøbelighed er det gennemgående tema for Naja Utzon Popov, som netop har udstillet sin hidtil største installation på den internationale kunstbiennale i Venedig. Hendes værker kan ses som symboler på håb og forandring. På en bevægelse ud af mørket og hen imod nyt liv – som når nyt liv spirer frem efter skov- og steppebrande, tsunamier og oversvømmelser.
Naja Utzon Popov arbejder med samme tema både som billedhugger, tekstildesigner og keramiker. De kreative gener kommer ikke ud af det blå: Hendes morfar er den verdensberømte arkitekt Jørn Utzon, hendes mor den anerkendte kunstner Lin Utzon og hendes far den australske arkitekt Alex Popov. Hendes opvækst er derfor delvist foregået i Australien. Hun er uddannet fra University of Westminster School of Media Arts and Design i England. I dag bor og arbejder hun i København.
Udstillingen på CLAY kan opleves fra 24. november til 4. juni 2023 og omfatter udover installationen Continuum også en række af Naja Utzon Popovs gulvvaser.