For at fremme udviklingen i og promoveringen af Fredericia har vi brug for visionære tanker, der gør os specielle og dermed tiltrækkende.

Miljø- og Velfærdslisten er kommet med en sådan vision: Bilfri bymidte.

Nogen roser os for det, andre er stærkt imod og kalder forslaget alverdens mindre pæne ting.

Derfor vil vi gerne forklare, hvordan det kan lade sig gøre, og hvorfor det bør tages alvorligt.

  1. Hvad er bymidten?
    Det er det udtryk, vi har brugt og ikke, som det fremgår af en artikel, alt inden for voldene. Det kan være det er en idé på sigt, men ikke endnu. Vi vil have en stille udvikling, hvor vi sammen med andre i byrådet definerer bymidte.
  2. Hvad sagde de handlende om de første gågader i Danmark?
    De blev alligevel en succes, som vi tager for givet, og de mest attraktive bygninger for de handlende, ligger i gågaderne.
  3. Vil flere gågader skade handelslivet?
    Vores forslag er jo i bund og grund blot en udvidelse af gågade nettet samt oprettelse af cykelgader.
  4. En ordning af denne art er afhængig af, at der samtidig eller først oprettes tilstrækkeligt mange busruter med tilstrækkeligt mange afgange.
    Det store skinnenet i Fredericia kan også tænkes ind i muligheden for at komme ind til byen.
  5. For at give gæster mulighed for at komme til byen, skal der i omegnen oprettes parkeringspladser, hvorfra man kan komme videre med miljøvenlige busser.
  6. Gevinsten vil være
    Større tryghed for dem, der færdes i bymidten
    b.  Mindre støj i byen
    c.  Bedre luftmiljø
    d.  Ingen behov for parkeringspladser på de dyre grunde.
    e.  Mindre slitage på vejnettet.

Jørn Henner
spidskandidat Miljø- og Velfærdslisten