Hotel Fredericia og Trinity Hotel & Konference Center i Fredericia melder om en rekordsommer og ser ind i et fantastisk 2023. Det gælder også indenfor for erhvervsturisme, hvor begge peger på samarbejdet med Experience Fredericia, som en af årsagerne til succes.

Medarbejderne på Hotel Fredericia på Vestre Ringvej har haft ekstra travlt denne sommer. Imens hotelbranchen var hårdt ramt af coronanedlukninger i de foregående år, så er 2022 en anden fortælling. Faktisk har Hotel Fredericia haft de bedste måneder nogensinde.

– Vi synes, at der er mange ting, der går i den rigtige retning lige nu. Vi har haft de bedste måneder i den tid, vi har drevet hotellet her, hvilket vil sige udsolgt på alle hylder. Det er der flere grunde til, en af dem er Experience Fredericia, der har været ude at markedsføre Fredericias hoteller samlet, og samtidig stået for en salgsindsats, der har trukket nye konferencer til området, fortæller hoteldirektør Einar Kring.

Det er kombinationen af ændrede rejse- og feriemønstre, men også lokationen, der gør udslaget.

– Vi har fået lidt af det hele på markedet, når jeg ser på det overordnet set. Ser vi på sommermånederne, juli og august, så havde vi mange danske turister i området. Dertil kommer, at vi efter et par år under coronaen med primært danske besøgende, også havde besøg af en del gæster fra udlandet, herunder hollændere, nordmænd, svenskere og tyskere, siger Kring og uddyber:

– Der er stadig flere, der holder ferie herhjemme end før coronaen. Mange tager rundt i landet, finder de spots, de måske ikke har besøgt i en del år. Det betyder også, at det ikke kun er hovedstaden og Aarhus, der får besøg, men derimod også flere provinsbyer får lidt glæde af, at man kan tilbyde noget forskelligt i Danmark.

[bsa_pro_ad_space id=32] [bsa_pro_ad_space id=7]

En del af arbejdet de senere år bestod i at gøre klar til den dag, hvor samfundet for alvor åbnede op, og det har givet pote hos Hotel Fredericia.

– Vi har altid fokus på at optimere vores produkter i forhold til de segmenter, der besøger vores hotel. Vi har blandt andet lavet nogle pakker med idrætscentret og legeparken inkluderet. Vi prøver altid at drage vores naboer ind i vores produkter, og det har vi også gjort tidligere, men det er blevet intensiveret denne sommer. Vi har også renoveret vores hotel, herunder restauranten. Så vi er helt toptunet nu. Der er en række segmenter, der sætter stor pris på nye og behagelige faciliter, og det må man sige, at der leverer vi varen, siger Hoteldirektøren.

Og kunderne har grundlæggende været tilfredse med både Hotel Fredericia og Fredericia som destination.

– Vi har fået god feedback på næsten alt. Vi har dog også de kunder, der synes, at det har været for varmt. Det betød, at vi fik lidt tæsk på, at vi ikke har aircondition, dertil en række indbrud på fællesarealerne, men ellers møder vi en positiv feedback, hvor området roses, hvor det at være her roses og i det hele taget, at gæsterne er glade for det dejlige hotel. Placeringen er også populær, fordi man kan nå mange seværdigheder indenfor en overkommelig afstand, siger Einar Kring.

Hos Trinity Hotel & Konference Center deler direktør Camilla Tallerup optimismen og glæden over et godt 2022, og en god sommersæson. Dog slog man ikke rekorder på besøgssiden, men bundlinjen blev forberedt.

– I forhold til det generelle billede, så har vi faktisk haft lidt færre overnattende denne sommer end de foregående år, men det er også et bevidst valg fra os. Vi har ændret vores prisstrategi ved at sætte vores priser op. Det betyder færre gæster, men til gengæld en bedre indtjening for os, siger hun og tilføjer:

– Da vi evaluererede sommeren 2021, analyserede vi os frem til, at vi lavede for lidt på bundlinjen, hvorfor vi ændrede konceptet i år, hvilket har givet en mere lønsom sommer på trods af færre overnatninger.

Samarbejdet med Experience Fredericia giver pote

Camilla Tallerup sender også ros af sted til Experience Fredericia for det fælles stykke salgsarbejde, som organisationen udfører for byen. Det giver resultater nu, siger direktøren:

– Vi har lagt et meget stort samarbejde med Experience Fredericia i forbindelse med erhvervsturisme. Det har givet pote. Vi har et godt makkerskab på området. Experience Fredericia er med til at bane vejen og sætte Fredericia på landkortet. Når vi laver vores arbejde, så er det også lokation, der er tema. Herunder, hvor man kan samle folk, hvad og hvor giver det god mening. Der har vi naturligvis vores egen salgsafdeling, men samtidig viser vores samarbejde med Experience Fredericia også, at der kan skabes resultater på landkortet, når vi skaber fælles gode rammer. Det har været supergodt for os, fortæller Camilla Tallerup, der også mærker, at virksomhederne har trængt til at komme ud igen.

– Virksomhederne kvitterer for indsatsen, og gæster os. Det er virksomheder med egne uddannelsesprogrammer. Det er virksomheder, der vælger Fredericia som lokation for get-together-arrangementer. Lige fra mindre hold til meget store hold, der i sidste ende vælger at tage til Fredericia, siger Tallerup og fortæller, at hun tror og ser en større ketchupeffekt i hele branchen.

– Det er gået virkelig godt efter den sidste nedlukning. Vi har haft travlt siden marts 2022, der er ingen tvivl om, at der har været en ketchup-effekt. Der har været mange virksomheder, der har ventet på muligheden for at komme ud, når det var trygt og sikkert at tage af sted. Det tror jeg generelt, at branchen har mærket i hele landet. Det fortsætter og vores 2023 ser fantastisk ud, siger Camilla Tallerup og uddyber:

– Mange virksomheder har ikke haft mulighed for at samle deres medarbejdere til sommerfest, julefrokost og lignende events. De har heller ikke afholdt workshops og efteruddannelsesmøder som normalt. Så det med ketchupeffekten er tydeligt. Virksomheden har haft et behov for, at nu skulle det være. Arrangementerne har også været mere overdådige end tidligere.

2023 står også til at blive et fantastisk år for hotelbranchen, dog er der en række faktorer, der kan ændre billedet.

– 2023 er fantastisk. Vi ligger godt fra land. Vi er naturligvis spændte på udviklingen i verden, herunder inflationen og den voldsomme energikrise. Hvad får det af indflydelse, det tror jeg, at vi alle tænker lige nu, men det ser godt ud for os lige nu, slutter Camilla Tallerup.

Kort om Experience Fredericia

Experience Fredericia, der er en del af Business Fredericia, består af byens hotel- og konferencesteder samt MESSE C.

[bsa_pro_ad_space id=6]