Fuldkorn forebygger tarmkræft. Det slår forskerne fast med syvtommersøm i en ny stor rapport, der samler den nyeste viden om, hvordan vores livsstil påvirker risikoen for tarmkræft. Konklusionen er blandt andet baseret på forskning fra Kræftens Bekæmpelse og vil få indflydelse på kostanbefalingerne i hele den vestlige verden.

En skål havregryn og en-to skiver rugbrød om dagen kan mindske din risiko for tarmkræft. Mere skal der nemlig ikke til for at få den mængde fuldkorn, som kan mindske risikoen for en af de hyppigste kræftsygdomme i Danmark.

I en ny rapport, der sammenfatter international forskning baseret på i alt 29 mio. mennesker verden over, beskriver eksperter de vigtigste livsstilsbetingede årsager til tarmkræft. Og her bliver det for første gang slået helt fast, at man kan mindske risikoen for at få tarmkræft ved at spise fuldkorn.

En vigtig kilde til den viden er forskning fra Kræftens Bekæmpelses store befolkningsundersøgelse ’Kost, kræft og helbred’, som blandt andre postdoc Cecilie Kyrø har deltaget i.  Hun forklarer de nye resultater:

– Konklusionen i rapporten er, at for hver 48 gram ekstra fuldkorn man spiser om dagen, mindsker man sin risiko med 17 procent. Herudover understreger rapporten en række andre mere velkendte måder at forebygge tarmkræft, eksempelvis ved at være fysisk aktiv og holde normalvægten, siger hun.

Hun vurderer, at konklusionen omkring fuldkorn vil få betydning for kostanbefalingerne i hele den vestlige verden. Sundhedsmyndigheder læner sig nemlig typisk op ad viden fra World Cancer Research Fund International, som er den organisation, der står bag den nye rapport, når de skal skrive anbefalinger omkring sundhed og forebyggelse.

Danskerne spiser meget fuldkorn

Fuldkorn har længe været i forskernes søgelys for sine gavnlige effekt mod en række kræftsygdomme – særligt tarmkræft.

Netop derfor har Kræftens Bekæmpelse og en række samarbejdspartnere gennem de seneste ti år arbejdet på at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Det sker gennem Fuldkornspartnerskabet som står bag fuldkornslogoet, der i dag findes på fødevarer, der har højt indhold af fuldkorn. Formålet med fuldkornslogoet er at gøre det nemt for forbrugerne at vælge den vare, som giver mest fuldkorn.

Og indsatsen har virket. Det forklarer projektchef Gitte Laub Hansen fra Forebyggelse og Oplysning i Kræftens Bekæmpelse, der er partner i Fuldkornspartnerskabet.

– I dag spiser danskerne dobbelt så meget fuldkorn som for ti år siden. Det gælder både for dem, der i forvejen spiste meget fuldkorn, og dem, der spiste mindst. Det er vi rigtig glade for, for det har en stor betydning for forebyggelse af ikke bare kræft, men også type II diabetes og hjerte-kar-sygdomme, siger Gitte Laub Hansen.

En del af forklaringen på, hvorfor danskerne har taget så godt imod fuldkorn, er ifølge Gitte Laub Hansen, at det ikke kræver store omlægninger i madvaner at leve lidt sundere.

– Man kan nemt bygge videre på de gode fødevarer og de madtraditioner, vi allerede har i Danmark, bare i en sundere version med mere fuldkorn. Eksempelvis ved at vælge et morgenmadsprodukt eller brød med fuldkorn og vælge fuldkornspasta eller ris frem for de hvide varianter, siger Gitte Laub Hansen.