Taknemmelighed over den flotte modtagelse som nyt spise- og oplevelsessted i Fredericia, sådan er følelsen for en af idemændene bag Urbania Streetfood, Brian Løkkegaard, der samtidig mener, at den aktuelle byudvikling ved Gothersgade Syd er ved at skabe et ny gastronomisk univers for fredericianerne og de omkringliggende byer.
Fire år går stærkt, og selvom det kan lyde som en kliche, så er det fakta, at de fire år har været en vild rejse. Det fortæller Brian Løkkegaard.
– Vi har prøvet det hele. Det har både været udvikling, afvikling, udvikling og genopstandelse, fortæller Brian Løkkegaard indledningsvist i interviewet omkring Urbania Streetfoods fire års fødselsdag. Konceptet bag har Fredericia taget godt imod.
– Lige fra dag 1 er vi blevet vel mødt. Vi har været positivt omtalt, godt besøgt og konceptet har været for den ene og den anden, så vi har ramt, det vi ville og det vi ville være. Vi er stadig velbesøgt og et elsket sted. Det kan vi mærke. Over årene har vi udviklet os, og vi når bredere og bredere ud. Vi har fået de omkringliggende byer med også, hvorfor vi kan se, at besøgstallet stiger hvert år, fortæller Brian Løkkegaard, der samtidig kan se i tal og undersøgelser, at gæsterne fra Fredericia er i flertal, men nabobyernes borgere gæster også Gothersgade.

– Vi er meget for byen og for Fredericia. Det er også det, vi skal være, men det er da fedt, at vi også er et sted, man kører til fra Middelfart, Børkop, Vejle og Kolding. Vi arbejder lidt på at blive et spændende sted at køre til fra hele Trekantområdet, uddyber Løkkegaard.
Der er sket meget over de fire år, Urbania Streetfood har eksisteret – og sådan skal det være, Streetfood er et sted der lever.
– Det var forventet og ønsket, at vi har en udskiftning i boderne løbende. Streetfoods i hele verden er spændende, når man skifter ud. I Fredericia har vi mange besøgende, og skal man ikke blive træt af maden, så skal der ske noget nyt løbende. Det er også en ganske naturlig del af tankesættet. Boderne kan komme hurtigt ind og hurtigt ud, så vi binder dem ikke for lang tid af gangen, fortæller Brian.
– Det er nogle ting vi har sagt, vi er nødt til at have. Vi åbnede ikke med pizza, men vi vidste, at det ville ske en dag, fordi med pizza rammer vi bredt. Pizzaen har vi stadig, og den vil fortsætte så længe vi kan. Det er ligesådan med burgeren, den har skiftet udseende og leverandøren er en anden nu, tilføjer Løkkegaard.
Events har fra starten været en del af konceptet, og sådan fortsætter det:
– Det var en del af planen, at vi skulle lave mange events. Vi skulle generelt være et oplevelseshus. Vi har prøvet mange ting. Vi har holdt foredrag, koncerter, smagsoplevelser – vi har lavet noget for børn og voksne. Vi skulle og skal være et samlingspunkt. Vi har måske ikke de samme events, som da vi åbnede, men vi har mange forskellige ting på programmet løbende, og det tager folk godt imod, siger Brian Løkkegaard.
En af de oplevelser, som har fået comeback på den danske eventscene, er bankoen. Den går nok aldrig mode, og da den blev præsenteret som en del af konceptet på Urbania Streetfood, trak mange på smilebåndet, men succesen er ikke til at tage fejl af.

– Den har kørt siden, vi åbnede hver anden mandag, og der er stadig fuldt hus til banko. Det er en mandagssucces på Urbania. Alle kan være med, det er et samlingspunkt, man kan stå, gå, hoppe eller løbe. Alle kan være med, voksne og børn, fortæller han.
Urbania Beachbar er også blevet en del af konceptet – og sammenspillet med det maritime og midtbyen har folk taget godt imod.
– Østerstrand og Urbania spillede bare godt sammen. Derfor blev Urbania Beachbar en realitet. Vi ville bare udbyde noget af det, vi havde heroppe på stranden. Stranden er Fredericias absolutte lækreste og flotteste lokation, og vi meldte ind og kom med et koncept, som blev vel mødt, og vi er rigtig glade for at være dernede, siger Brian Løkkegaard.
Også stranden er blevet et samlingspunkt.
– Strandkoncerterne samler folk, og er noget man kan opleve lige meget, hvem man er, og koncerterne har været for alle. Derfor har det været en succes. Det er jo fantastisk, at man både rammer bredt og giver et unikt koncept til alle, siger Brian Løkkegaard.
Konceptet bag forretningen er på ingen måde færdigudviklet. Der er plads til udvikling og nye tanker hele tiden.
– Vi kan altid udvikle os, selvom noget fungerer helt vildt godt, selvom folk roser noget, så er vi klar over, at vi altid kan blive bedre, og altid kan og skal udvikle os. Det kan blive større og vildere. Vi har mange ting i støbeskeen. Coronaen satte meget på pause. Vi har lidt en lille smule under den. Vi skal op at stå igen, men vi tester hele tiden. Vi kan altid blive bedre på eventdelen, og maddelen. Vi gør vores hele tiden, siger Brian Løkkegaard.
Coronatiden udfordrede konceptet, men der blev leveret en løsning, som folk bakkede op om, og det glædede Brian Løkkegaard.
– Det var virkelig en udfordrende tid. Vi kunne ikke bare gøre, som vi plejer. Men vi startede et take away-koncept op for at hjælpe boderne, og det blev en succes, som mange bakkede op om, men det er klart, at vi havde massevis af gode ideer, som røg på pause. De ideer skal vi have op at stå i de kommende år. Folk havde en god forståelse for tiden, og for det med afstand, men jeg vil gerne slå fast, at uden den opbakning, så var flere af boderne lukket ned.
– Vi ser stadig tilbage på de måneder og år som en vild tid. Vi vidste ikke om, vi var købt eller solgt. Der var ikke skrevet nogen lærebøger. Jeg havde mange søvnløse nætter, men vi kom igennem med skindet på næsen, slår Løkkegaard fast.
– Vi tilfører hele tiden nogle små ting, men man bliver også bange for at ændre, for folk kan jo lide konceptet, men vi gør lidt hist og her. Bankoen er en af vores styrker, og den har kørt uændret fra dag 1, men vi bygger på. I år laver vi en samling af biler, og det skal vi se om vi kan, og det bliver spændende. Derudover har vi en masse tiltag hen over efteråret og vinteren.

– Folk har et stort behov for at komme ud, og vi er måske et opstartssted til den videre bytur, derfor vil vi gerne være der og skal have par drinks, inden man skal videre. Her kan man få en god øl eller et par drinks, siger Løkkegaard.
Nu er målet at fortsætte udviklingen og være bindeled mellem den nye bydel, Kanalbyen og Fredericia midtby generelt.
– Vi er forhåbentligt lige så attraktive om et par år. Vi er lige så gode til at gøre, det vi gør, men vi ændrer os ikke så meget, at man ikke kan kende os, fortæller han, og når han tænker tilbage på de fire år, så er det gået stærkt, men det har også været helt fantastisk at være en del af.
– At åbne dørene for fire år siden var euforiske timer, men at se efter et år, at vi havde gæster og et stigende besøgstal – det var stort. Lige indtil pandemien havde vi stigende tal, og det er simpelthen det fedeste. Når man ser billeder fra, før vi gik i gang, så er det blevet godt. Gothersgade Syd er i det hele tiden blevet mere attraktiv med årene, og med årene er Urbania Streetfood en del af den her rambla (reference til Barcelonas levende strøgområde med gastronomi, handel og liv. red.) med et gastronomisk og kulturelt oplevelsessted. Fredericia er klar til en spændende bydel, slutter Brian Løkkegaard.