En af de ting som holder min motivation i kog, er mit Garminsportsur. Det er et ur som ud over at kunne klokken, også kan tage puls, distance, tælle skridt, tælle armtag, overvåge min søvn, hvor mange aktive minutter, jeg har gennem dagen og 117 andre ting. Det kan faktisk så meget, at selv om jeg elsker teknik, kan jeg måske kun halvdelen 😉 Men det kan alt det, som jeg nørder i.

I uret er der indbygget skridtmåler, og de dage hvor jeg ikke løber, så gør jeg mig stadig umage for, at komme op på de skridt som den beder om. Den regner nemlig selv ud, hvor mange skridt jeg skal gå.

Men hvilket ur skal man så gå efter? Det er super vigtigt, at man er realistisk. For er man slet ikke til teknik, så er et Garmin Fenix 5s som mit nok at skyde lidt over målet, og er ens aktivitetsniveautempo fra sofaen til postkassen, så er det nok også lidt overkill. MEN er man typen som bliver motiveret af at forkæle sig selv og ved man, at man kommer ud af døren, fordi man netop har investeret i en nyt gadget, så er det absolut et kig værd!

I den anden ende af prisskalaen, findes en motiverende skridttælles som hedder Garmin Vivofit, den gør lige som Fenixen, at den minder dig om, når du har siddet for længe. Denne tæller også skridt og overvåger din søvn. Måske et nyt julegaveønske?

Og nu vi snakker søvn, vidste du så godt, at det er lige så vigtigt at sove, som at spise sundt og motionere? Det er et af de parametre, hvor jeg ofte må sætte en pegefinger i vejret over for mine kost-kunder. Man kan kun indhente 1 tabt times søvn. Dvs. du kan ikke bare sove 3 timer til middag og så tro alt er godt. Det tager flere dage inden kroppen er i balance. Ikke nok med at du har lettere ved, at blive gnaven og træffe nogle uhensigtsmæssige beslutninger, så vælger kroppen af en eller anden grund også at gemme lidt ekstra fedt til dig!

Energi

De dage hvor skoene bare ikke snører sig selv og det siler ned, så er det bare rigtig svært at komme ud af døren. Det er her du skal finde dig en træningspartner. I Fredericia Triathlonklub, hvor jeg træner, er der flere fantastiske mennesker, der som jeg også elsker at træne. Men vi er præcis som alle andre ikke altid 100% motiveret. Derfor har jeg allieret mig med en, hvor vi har aftalt nogle forskellige tidspunkter for træning og møder vi ikke op, så betales der en bøde.. Behøver jeg at skrive, at jeg er født jyde… Der skal INGEN penge i den kasse fra min side!

Da mennesket er et flokdyr, så anbefaler jeg også du finder en klub eller en makker, så du bliver holdt op på at komme af sted. Om det så er pileflet eller synkron svøm, det der er vigtigst, er at du får lettet din røv fra sofaen – undskyld sproget J

Er du med på en udfordring? Næste gang du kommer ud af døren, hvor du egentlig heller ville fortsætte den serie, du havde gang i, du liiiige skulle strikke færdig eller drengene havde inviteret dig på øl, så stik armene i vejret og råb A-HU-A! Det er SÅ skønt! Alle mine undervisningstimer slutter med et A-HU-A, det får lige et smil frem hos deltagerne. PS. Der må gerne råbes højt! Så hører, du en der går og råber i skoven, så vær ikke bange, det er blot mig som skal have lidt energi frem 🙂

Jamen jeg kan ikke..

Dårlige undskyldninger kommer ikke så langt hos mig. Man kan altid finde noget, der kan laves. Lidt er bedre end ingenting! Tror det stammer fra min kære morfar, som havde en jernvilje. Jeg kan huske, at som barn tænkte jeg, sådan skal jeg også være, når jeg bliver gammel. Han brækkede engang hoften og kunne hverken gå eller stå, men han bad mig komme på sygehuset og hjælpe med et træningsprogram til overkroppen. Selv i en alder af 90 år kunne kan lave kropshævninger. Han er det bedste bevis på, at man skal holde sig i gang. Om det så bare er 4 gange frem og tilbage til postkassen.

Frem med skriveblokken, find dig et nyt mål! Er det 5 km løb i Hannerup, lære at svømme her til vinter, lære at svinge på cyklen eller noget helt 17.? Lige meget hvad det er – HELD OG LYKKE

A-HU-A fra Mette Bjeld

Jeg lovede Food Prep på min instagram profil, men har lige været lagt ned af en rigtig dum mave. Så har i stedet for sat mig ind i hvordan man skal spise, når maven gør mere og mere ondt i løbet af dagen. Mere om det næste uge – stay tuned!