Hvor mange af de store landsdækkende optikerkæder har valgt at lukke forretningerne som følge af Coronavirus er tilfældet et andet hos Blikfang Optik i Erritsø. Her har man valgt at holde åbent for de kritiske tilfælde, fordi man som optiker er en del af det kritiske beredskab.

Solen stod højt allerede fra morgenstunden, da Middelfart AVISEN – med behørig afstand til indehaver Per Skov – lagde vejen forbi Blikfang Optik i lokalerne på Erritsø Bytorv. Det første man møder i butikken er håndsprit, det næste er mere sprit – og ja så er der lige et par spritstativer mere. “Vi tager selvfølgelig vores forholdsregler”, siger indehaver af Blikfang Optik, Per Skov.

Hans kollegaer I de store kæder har valgt at lukke ned for at beskytte medarbejdere og kunder – og det er ikke fordi Per Skov ikke vil tage sine forholdsregler, for han vil bestemt ikke være med til at sprede smitten til hverken personale eller kunder, men med den rette omtanke og hygiejne ser han ikke et problem i at holde åbent.

“Vi er en del af det kritiske beredskab, fordi der kan opstå kritiske situationer i forhold til folks syn. Tænk nu hvis du som brillebruger knækker dine briller, så har du et stort problem. Derfor har vi valgt at holde åbent hos Blikfang Optik”, fortæller han og fortsætter:

“Vi må sælge solbriller, brillestel (og briller med samme styrke som nu), kontaktlinser, linsevæsker og øvrige præfabrikerede produkter. Sundhedsmyndighedernes retningslinjer siger, at vi stadig må lave synsundersøgelser på folk med ‘kritiske’ behov. Det gælder eksempelvis personer, hvis briller er ødelagt, som har store synsproblemer – eller har brug for særlige briller for at passe deres job. Vi må også servicere briller – rette, justere og rense dem”.

“Vi laver ikke undersøgelser, hvor vi skal helt tæt på folk. Det udelukker næsten alle undersøgelser til kontaktlinser. Vi lukker højst 5 kunder ind i butikken ad gangen. Og vi udleverer kun briller, der er blevet desinficeret inden udlevering. Desuden kommer kunder eller medarbejdere ikke ind, hvis de udviser symptomer på sygdom. Vores synsprøveudstyr er enten fuldautomatisk eller kan fjernbetjenes. Derfor laver vi de nødvendige tests uden at være tæt på kunderne”, supplerer han.

Per Skov arbejder også på en løsning, hvor deres brillebusser kan bruges til at være en udkørende brilleservice, til de der måtte have et behov. Løsningen er endnu ikke helt på plads, men du kommer til at kunne læse mere om det her på Middelfart AVISEN.