Bilka og føtex dropper over en million sugerør af plastik

0
115

Bilka og føtex tager nu et nyt skridt i kampen mod plastikforurening. Over en million sugerør i papir erstatter de ikoniske rød-hvide plastiksugerør, der ellers har været at finde i bistro- og Quickfood-afdelingerne landet over

Hvert år uddeler Bilka og føtex over 1.100.000 plastiksugerør til sodavand i Bistro- og Quickfood-afdelinger i varehuse over hele landet. Men nu slutter det. De to supermarkedskæder erstatter de traditionelle plastiksugerør med det mere miljøvenlige alternativ, papirsugerør. Udskiftningen er ét ud af en række tiltag for at minimere unødvendig plastik.

Bilka og føtex er en del af Salling Group, der i partnerskab med WWF Verdensnaturfonden har udviklet en strategi mod unødvendig plastik – og her er stop for udlevering af sugerør i plastik endnu et skridt i den retning.

-Plastiksugerør fra take-away bruger vi, når vi er på farten, men vi bruger dem kun få minutter, før vi smider dem væk. Derfor er sugerør på top 10 af affald, vi finder i miljøet, hvor de gør stor skade på dyr og natur. En beslutning om at stoppe brug af plastiksugerør i føtex og Bilka er et skridt på vejen mod mindre plastikforurening til gavn for dyrelivet. Det skylder vi naturen, forklarer Malene Møhl, Havbiolog og Plastekspert i WWF Verdensnaturfonden.

Ifølge WWF Verdensnaturfonden bruger naturen over 400 år på at nedbryde plastik, og derfor er der heller ikke et eneste plastiksugerør, der endnu er blevet nedbrudt i naturen. De nye papirsugerør er derimod lavet af bio-nedbrydeligt papir, og det betyder, at hvis et sugerør ved et uheld skulle ende i skovbunden eller i havet, så kan naturen selv nedbryde hele sugerøret.

– Vi arbejder på at udfase plastik alle steder, hvor det ikke er nødvendigt, og derfor har vi et ansvar for at finde gode erstatninger til vores kunder. De nye papirsugerør er et rigtig godt alternativ til plastiksugerør, fordi vores kunder ikke kommer til at mærke forskel på kvaliteten – men forhåbentlig kan vi gøre en stor forskel for naturen, fortæller Jacob Fejerskov, der er salgsdirektør hos Bilka.

Mindre plastikforurening 
Partnerskabet mellem WWF Verdensnaturfonden og Salling Group indebærer at udfase unødvendig plastik og sikre, at mest muligt plastik kan genanvendes. Arbejdet er allerede godt i gang, og plastikbestik, vatpinde og sugerør er allerede fjernet fra alle føtex-varehusene, mens Netto tester pant på plastikposer på Fyn og Bornholm.

Udfasning af de traditionelle plastiksugerør er i fuld gang og sker i takt med, at de sidste sugerør bliver uddelt i Bilka og føtex.

Fakta:

  • Salling Group indkøber hvert år over 1.100.000 sugerør til uddeling sammen med drikkevarer i Bistro – og Quickfood-afdelingerne i Bilka og føtex
  • Plastiksugerør erstattes med det mere miljøvenlige alternativ, papirsugerør
  • Udfasningen sker som en del af et fem-årigt samarbejde mellem Salling Group og WWF Verdensnaturfonden om at udfase unødvendigt plastik de steder, det er muligt og sikre, at mest muligt kan genanvendes

Om Salling Group og WWF Verdensnaturfondens partnerskab:Salling Group forpligter sig til:

  • At kæmpe for, at plastik fra vores varer, butikker og logistik ikke ender i naturenSalling Group vil:
  • Bruge mindre plast og andre emballagetyper
  • Sikre bedre genbrug af plastikGive mere information og flere muligheder til vores kunder omkring plastik og emballage
www.fhk.dk